وضعیت قرمز منابع آبی گلستان در سال جاری/ کاهش سطح آب‌های زیرزمینی زنگ خطر برای بخش کشاورزی را به صدا درآورد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کاهش ریزش‌­های جوی و افزایش قابل توجه دما طی سال­‌های اخیر فشار مضاعفی را بر منابع آب‌­های زیرزمینی گلستان وارد کرد و باعث شد گلستانی­‌ها شرایط نامطلوبی را در خصوص تأمین آب شرب تجربه کنند.

اگر چه گلستان به دلیل واقع شدن در نوار ساحلی،

در نگاه بسیاری از مردم استانی سرسبز و ظاهرأ بدون مشکل در خصوص منابع آبی است، اما واقعیت آن است بخش­‌های زیادی از گلستان در نواحی بیابانی واقع شده و به دلیل آنکه بخش اعظمی از آب شرب این استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌­شود کاهش بارندگی و فاصله معنادار بین بارندگی­‌ها موجب شده تا گلستان از شرایط خوبی در خصوص تأمین‌آب شرب برخوردار نباشند.

تابستان سال گذشته به دلیل کاهش منابع آب­‌های زیرزمینی و ذخیره سدها و رودخانه­‌ها اکثر گلستانی‌­ها شرایط سختی را سپری کردند تا جایی که در بسیاری از نقاط این استان شاهد قطعی آب به مدت ۱۲ ساعت در شبانه‌روز بودیم.

اگر چه هنوز فصل بهار به نیمه خود نرسیده اما به گفته مسوولان شرکت آب منطقه­‌ای در سال آبی جاری نیز وضعیت بارش­‌ها چندان مناسب نبوده و گویا گلستانی­‌ها باید منتظر شرایط سختی برای تابستان سال جاری باشند.

در همین رابطه گفتگویی با سیدمحسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه­‌ای گلستان در خصوص وضعیت ذخایر منابع آبی و برنامه سازمان­‌های متولی برای مقابله با بحران  کم‌آبی انجام داده‌­ایم که در زیر می­‌خوانید.

فارس: وضعیت ذخیره آبی استان در سال پیش‌رو را چگونه ارزیابی می­‌کنید؟

حسینی: سال آبی از مهر ماه شروع و تا انتهای شهریور سال بعد ادامه دارد، در حال حاضر در نیمه سال آبی قرار داریم، نسبت به سال آبی گذشته بین ۹ تا ۱۴ درصد با کاهش بارندگی نسبت به متوسط درازمدت مواجه بودیم، از طرفی حدود نیم درجه افزایش دما در این مدت داشتیم.

در واقع کاهش بارش‌­ها، افزایش دما و فاصله زیاد بین بارندگی­‌ها موجب شد رودخانه­‌های ما ۴۲ تا ۸۳ درصد و آبگیری سدها و آب‌بندان­‌ها ۴۲ درصد کاهش یابد، سال گذشته حدود ۴۲ درصد سدهای استان آب داشتند اما در حال حاضر ۳۰ درصد از سدهای ما دارای آب هستند علاوه بر این موارد به دلیل میزان مصرفی که سال گذشته در بخش کشاورزی از آبخوان‌­ها انجام شد در حال حاضر ۱۹ درصد کاهش در سطح آب زیرزمینی نسبت به وضعیت نرمال و طبیعی داریم.

*کاهش ۱۹ درصدی سطح آب­‌های زیرزمینی در گلستان/ کشت­‌های پرآب‌طلب محدود و ممنوع می­‌شود

فارس: آیا امسال ممنوعیت یا محدودیت  در کشت خاصی همچون شالی در استان را داریم؟

حسینی:در بخش کشاورزی با یک وضعیت خطرناکی مواجه هستیم  سال گذشته در ابتدای فروردین ماه حدود ۹ درصد کاهش سطح آب زیرزمینی داشتیم اما در ابتدای فروردین سال جاری با ۱۹ درصد کاهش سطح آب­‌های زیرزمینی مواجه هستیم این‌امر بیانگر آن است اگر به همین روش پیش برویم و از کشت‌­های پرآب‌طلب استفاده کنیم ممکن است وضعیت ما نابسامان­‌تر هم شود.

فارس: دستگاه‌های متولی در خصوص مدیریت آب­‌های زیرزمینی چه برنامه­‌ای در دست اجرا دارند؟

حسینی: در ابتدای سال جاری در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان وضعیت آب­‌های زیرزمینی را اعلام کردیم و در آن جلسه قرار شد دستگاه‌های متولی در خصوص کشت شالی امسال مدیریت دقیق‌تری داشته باشند، اما وقتی صحبت از مدیریت می‌­شود فقط منظور جهاد کشاورزی یا شرکت آب منطقه‌­ای نیست بلکه تمام دستگاه‌ها از جمله بانک‌­هایی که به کشاورزان وام پرداخت می­‌کنند، شرکت نفت که سوخت در اختیار کشاورزان قرار می­‌دهد، شرکت برق و … همه باید به دو مجموعه جهاد کشاورزی و آب منطقه‌­ای کمک کنند تا بتوانیم کشاورزان را متقاعد کنیم کشت شالی را محدودتر کنند.

البته با افزایش معنادار قیمت گندم در سال جاری و در صورت تأمین اقتصادی کشاورزان می‌­توان انتظار داشت کشاورزان از کشت شالی خودداری کنند البته ما فقط امسال به دنبال کاهش یا عدم کاهش کشت شالی نیستیم بلکه دنبال آن هستیم با توجه به وضعیت آب­‌های زیرزمینی کشت­‌های معمول و معقول هم در استفاده از آب صرفه‌جویی داشته باشند که بیش از حد لازم مصرف نکنند.

فارس: اشاره‌­ای به  مهمترین پروژه­‌های بلندمدت و کوتاه­‌مدت شرکت آب منطقه­‌ای داشته باشید.

حسینی: سد نرماب بزرگترین پروژه شرکت آب و منطقه‌­ای استان است که در حال حاضر مراحل خوبی را پیگیری می‌کند در سفر رئیس جمهور هم توجه خاصی به این پروژه شد،در طرح­‌های آبرسانی هم آبرسانی به گرگان، رامیان، آزادشهر و شهرها و روستاهای نوار مرزی جزو پروژه­‌های بزرگ در دست اجراست جدای از طرح‌­های آبرسانی طرح­‌های دیگری هم چون آبیاری، زهکشی، سدسازی و مهندسی رودخانه نیز در دست داریم.

*گلستان به سمت کاهش تأمین منابع آب شرب حرکت می­‌کند

فارس: سال گذشته با قطعی‌های مکرر آب مواجه بودیم، در حال حاضر وضعیت آب شرب استان را چگونه ارزیابی می­‌کنید؟

 حسینی: در حال حاضر از ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب که در بخش شرب وجود دارد و مصرف می­‌شود، ۹۴ درصد آب شرب از منابع زیرزمینی تأمین می­‌شود در افق ۱۴۲۵ پیش‌بینی شده با توجه به افزایش جمعیت۱۸۰ میلیون مترمکعب نیازمند آب شرب هستیم از طرفی آب­‌های زیرزمینی به لحاظ کمی و کیفی دیگر قابل اتکا نیست و به سمت کاهش تأمین آب شرب حرکت می­‌کنیم.

فارس: با توجه به مشکلات تأمین آب شرب چه برنامه‌­ای برای تأمین آب شرب در سال­‌های آتی در دست اجراست؟

حسینی: در طرح جامع آب شرب که توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طراحی شده، در نظر گرفته شده است از ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب شرب تقریبأ ۷۰ میلیون مترمکعب بیشتر از آب زیرزمینی نباشد در واقع باید نیمی از آب شرب فعلی استان از محل منابع آب زیرزمینی تأمین شود، با این وجود افق­‌هایی که تعیین می‌­شود معمولأ براساس عواملی از جمله فرهنگ‌ مصرف است در افق ۱۴۲۵ بنا داریم آب شرب مورد نیار استان از محل شیرین‌سازی آب دریا و احداث سدهای نرماب، میرداماد، بهارستان و چهل‌چای تأمین شود.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *