بایدها و نبایدهای ضروری در زمان آلودگی هوا

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با انجام برخی اقدامات می‌توان اثرات بالقوه سلامتی ناشی از آلودگی هوا در زمان اپیدمی کووید را کاهش داد.

حسن مهرعلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: کووید-۱۹ در حال حاضر به همراه آلودگی هوا در بسیاری از کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی به صورت همزمان مشکل‌ساز شده است.

وی افزود: آلاینده‌های هوای شهری ترکیبی پیچیده از ذرات، مواد سمی و خطرناک هستند که برای سلامتی انسان مضر است.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: مواجهه با آلودگی هوا می‌تواند باعث تحریک ریه‌ها، ایجاد التهاب، تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش عفونت در بافت ریه شود.

مهرعلی ادامه داد: افرادی که مستعد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند ممکن است سلامتی‌شان به گونه‌ای باشد که در زمان آلودگی هوا آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشند از جمله آنان می‌توان نوجوانان و کودکان افراد زیر ۱۸ سال، افراد بالای ۶۵  سال، زنان باردار، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات قلبی، عروقی، تنفسی، متابولیکی مثل دیابت، کارگران و افرادی که در فضای آزاد به‌خصوص فعالیت‌های سنگین فعالیت دارند، نام برد.

وی تأکید کرد: همچنین افرادی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، افرادی که در دوره بهبود و بازتوانی بیماری کووید-۱۹ هستند به دلیل درگیری سیستم تنفسی و قلبی عروقی آنها در معرض خطر بیشتری از جانب آلودگی هوا قرار دارند و افرادی که در دوره بهبود و ریکاوری سایر بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند نیز باید در این روزها باید بیشتر مراقبت سلامتی خود باشند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: علائمی مانند سرفه خشک، سوزش گلو، تنگی و مشکل تنفسی علائم رایج کووید-۱۹ و آلودگی هوا هستند که البته ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند همراه با تب، بدن درد و سایر علائم دیگر باشد.

مهرعلی خاطرنشان کرد: با انجام برخی اقدامات می‌توان اثرات بالقوه سلامتی ناشی از آلودگی هوا در زمان اپیدمی کووید را کاهش داد.

وی افزود: پیگیری وضعیت کیفیت هوا محل سکونت، اقامت و محل کار از رسانه‌های معتبر، خودداری از قدم زدن و دویدن در فضای باز و پارک، کاهش شدت فعالیت بدنی حتی در خانه به خصوص کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، استفاده از غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزیجات و خودداری از مصرف غذاهای چرب و فست فود و غذاهای فراوری شده بخشی از اقداماتی است که در زمان آلودگی هوا می‌بایست انجام داد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک افزایش نوشیدن مایعات به ویژه آب، استفاده کمتر از وسایل گازسوز و نظایر آن، بسته بودن درب‌ها و پنجره‌ها در زمان آلودگی هوا و خودداری از فعالیت‌هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل می‌شوند مثل سرخ کردن غذا، جارو کشیدن، جاروبرقی و غیره را از جمله اقداماتی عنوان کرد که می‌تواند برای کاهش میزان خطرات و خسارات انجام داد.

مهرعلی گفت: بهترین راه کاهش مواجهه با آلودگی هوا ماندن در خانه و فضای بسته می‌باشد که این امر در زمانی که اپیدمی وجود دارد به همراه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش تجمعات باید صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *