بارندگی ها در شمال آذربایجان غربی ۱۸ درصد کاهش دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: امسال در مناطق شمال استان با کاهش ۱۸ درصدی بارش ها مواجه بوده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید دستگاهی ظهر یکشنبه در جلسه تشریح اولویت‌های اهداف و مأموریت‌های شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال جاری با اشاره به کاهش میزان بارش‌ها در سال جاری افزود: در استان ۳ حوضه آبریز تعریف شده است که به ترتیب از شمال به جنوب در حوضه آبریز ارس کاهش ۱۸ درصدی و در حوضه دریاچه ارومیه کاهش ۶ درصدی نزولات آسمانی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: امسال در حوضه زاب میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی را داشته اما نسبت به دراز مدت روند نزولی داشته که باید با مدیریت صحیح از بروز مشکلات مختلف در بخش شرب، صنعت و کشاورزی جلوگیری کنیم.

دستگاهی افزود: در استان آذربایجان غربی نزدیک به ۲۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی داریم که ۱۳۰ هزار هکتار این اراضی کشاورزی در حال کشت و بهره برداری هستند و با توجه به میزان آب مصرفی در بخش شرب و صنعت در کنار آب کشاورزی سالانه حدود چهار میلیارد مترمکعب آب در این بخش‌ها مصرف می‌گردد که برابر با منابع آبی یک سال استان است.

وی در ادامه تاکید کرد: از همکاران امور شهرستانی و ستادی می‌خواهیم با تعامل سازنده بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نسبت به مدیریت عقلانی منابع آبی، جلوگیری از تغییر الگوی کشت، توسعه اراضی کشاورزی، اهمیت به خرج دهند تا با آگاهی بخشی و توسعه کشاورزی مدرن از بروز مشکلات کم آبی که در سایر استان‌ها شاهد بودیم جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *