آلودگی آب ورودی به تالاب کانی برازان/ایستگاه پایش راه اندازی شد

رئیس اداره محیط زیست مهاباد با اشاره به تایید آلودگی آب ورودی به تالاب کانی برازان گفت: ایستگاه پایش آنلاین مؤلفه‌های زیستی در این تالاب راه اندازی شد.

فاروق سخنور در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید آلودگی آب ورودی به تالاب کانی برازان، اظهار کرد: این آلودگی که دارای منشأ فاضلاب انسانی و پساب کودهای شیمیایی استفاده شده در بخش کشاورزی است از طریق رودخانه مهاباد که جزو یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های استان است و نیز زهکش ها وارد این تالاب می‌شود.

وی از راه اندازی ایستگاه پایش آنلاین در این تالاب خبر داد و عنوان کرد: با راه‌اندازی ایستگاه مؤلفه زیستی پایش آنلاین در تالاب کانی برازان مؤلفه‌های عمق آب، میزان اکسیژن، دما، فشار و رطوبت تالاب رصد شده و ضمن کنترل و رصد آن به صورت آنلاین به دفتر تالاب‌های ایران ارسال می‌شود.

سخنور با اشاره به اینکه مؤلفه‌های تالاب کانی برازان از جمله اکسیژن محل در آب، تیرگی و دمای آن به صورت آنلاین رصد می‌شود، ادامه داد: این امر موجب افزایش نیترات و فسفات موجود در آب تالاب شده و ضمن آلوده ساختن محل زیست انواع جانوران آن، زمینه را برای رشد جلبک‌ها فراهم کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد اضافه کرد: برای مقابله با این معضل، کارشناسان محیط زیست به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت وارد عمل شده‌اند که در کوتاه مدت با جمع آوری مکانیکی جلبک‌ها و در بلند مدت با ایجاد لاگن‌های طبیعی و مصنوعی زمینه بهبود کیفیت آب آن فراهم شده است.

تالاب بین المللی کانی برازان با مساحت هزار و ۵۰ هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و به عنوان یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب‌های زیبا و مهم این استان به شمار می‌رود.

این تالاب که با مساحت حوضه آبریز چهار هزار و ۱۰ هکتار تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد از با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود که همچون نگینی فیروزه‌ای همه ساله در فصول مختلف سال میزبان هزاران پرنده مهاجر و بومی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *