جدی‌تر شدن بحران خشکسالی در لرستان

آب ۳ رودخانه دائمی لرستان کشکان، تیره و مادیان رود امسال خشک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز لرستان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: با ادامه روند خشکسالی و کمبود بارش‌ها امسال آب رودخانه‌های بزرگ و دائمی کشکان کوهدشت، تیره دورود و مادیان رود پلدختر بدون شک خشک خواهد شد.

خشکسالی و کمبود بارش‌ها باعث خشک شدن بسیاری از چشم‌ها و سراب‌ها در لرستان می‌شود.

در سال زراعی (ابتدای مهرماه پارسال تا کنون) در لرستان ۲۸۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده که نسبت به سال قبل ۲۶ درصد و در مقایسه با بلند مت ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم اکنون ۷۰ درصد حجم سد‌های مروئک، ایوشان، هاله، خان آباد، کزنار، و حوضیان خالی است و کمتر از ۷۵ میلیون متر مکعب آب پشت این سد‌ها جمع شده که ۳۷ درصد کمتر از پارسال است.

آب ورودی سد‌های لرستان هم اکنون حدود ۲ و نه دهم میلیون متر مکعب در ثانیه است.
مصرف سالانه آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت در لرستان حدود ۲ میلیارد متر مکعب است.
برای تامین آب در هر سه بخش امسال با مشکل جدی مواجه هستیم. 
حسن نژاد افزود: احتمال بروز تنش آبی و به تبع آن به وجود آمدن مشکلات اجتماعی ناشی از کمبود آب در لرستان تابستان امسال بسیار زیاد است.

ساکنان ۵۰۰ روستای لرستان تابستان امسال با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه خواهند شد.
کمبود آب در تابستان ۱۴۰۱ برای لرستان به مراتب شدید‌تر از تابستان ۱۴۰۰ خواهد بود.

از حدود ۸۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان ۱۸۵ هزار هکتار آبی است و مابقی به صورت دیم کشت می‌شود که کمبود بارندگی‌ها مشکلات کشاورزان را در این بخش دو چندان کرده است.

برآورد‌های اولیه حاکی از این است که خشکسالی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی لرستان خسارت وارد کرده است.
با بررسی دقیق‌تر خسارت‌های خشکسالی احتمال افزایش این میزان خسارت هم وجود دارد.
کشت محصولات آب دوستی، چون برنج در لرستان به طور کلی ممنوع شده است و در شهرستان دلفان کشت دو محصول چغندرقند و سیب زمینی و در سلسله کشت سیب زمینی ممنوع است. 

برای عبور از بحران خشکسالی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، پرکردن چاه‌های غیر مجاز، جلوگیری از حفر چاه جدید، جمع آوری موتور تلمبه‌های غیر مجاز، نصب کنتور‌های هوشمند و تسریع در افتتاح طرح‌های تامین آب در حال ساخت ضروری و اجتناب نا پذیر است.
بحران خشکسالی لرستان در حالی جدی‌تر از هر زمانی شده که این استان چهارمین حوزه پر بارش کشور محسوب می‌شود و سالانه حدود ۱۱ میلیارد متنر مکعب روان آب از لرستان خارج می‌شود.

با مهار تنها ۲ میلیارد منر مکعب از این روان آب‌ها از طریق اجرای طرح‌های تامین آب مشکل کمبود آب در لرستان مرتفع می‌شود.

سالهاست برای ساخت سد‌های بزرگ از جمله سد گاوشمار (معشوره) در لرستان بهانه تراشی می‌شود و برای ۶ سد افتتاح شده و سد‌های در حال ساخت تخصیص‌های بسیار ناچیزی در نظر می‌گیرند به طوری که با افتتاح همه طرح‌های تامین آب در لرستان حجم آب ذخیره شده در لرستان به ۵۰۰ میلیون متر مکعب هم نخواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *