جمعه هوای اصفهان به شدت طوفانی است؛ مدیریت بحران در حالت آماده‌باش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: فردا جمعه تندباد با سرعت ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت تا شب ادامه دارد و بیشتر محورهای مواصلاتی استان به ویژه مناطق شرقی استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به همین دلیل عوامل مدیریت بحران در سطح استان در حالت آماده‌باش هستند.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر در همه مناطق استان وزش باد و تندباد وجود دارد و در شرق خیزش گرد و غبار را شاهد هستیم؛ به همین دلیل همه شهرداری‌ها در سطح استان برای استحکام‌بخشی سیستم‌ها و المان‌ها اقدام کرده‌اند و تیم‌های امدادی در ۲۰۰ پایگاه اورژانس، ۴۲ پایگاه جاده‌ای و هلال احمر و ۴۴ راهدارخانه استقرار دارند و جلسه هماهنگی بین بخش‌های امدادی استان برگزار و در راستای کاهش آسیب‌های طوفان برنامه‌ریزی شد.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل وزش تندباد و طوفان لحظه‌ای احتمال آسیب به درختان، سازه‌های موقت، گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد، گفت: خیزش گرد و خاک سبب اختلال تردد و کاهش میدان دید در محورهای مواصلاتی غرب، جنوب، شمال، شرق اصفهان، کوهپایه، سجزی، ورزنه، نائین، انارک، جندق خوروبیابانک، اردستان، چوپانان، شهرضا و سمیرم می‌شود.

شیشه‌فروش بیان کرد: استحکام‌بخشی به سازه‌های موقت و ناپایدار، تابلوها، المان‌ها، داربست‌ها، سقف‌های کاذب، گلخانه‌ها، حفاظت از چادرهای اسکان مسافران و تأسیسات کشاورزی و شهری، رعایت اصول ایمنی و هشدارهای پلیس در تردد در جاده‌ها، عدم صعود به ارتفاعات و قرار نگرفتن در مجاورت درختان بلند، عدم قرار گرفتن عشایر کوچ‌رو و دامداران در مناطق مرتفع توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه طوفان امروز مرکز استان، جنوب و غرب را دربر گرفته است، عنوان کرد: فردا جمعه تندباد با سرعت ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت تا شب ادامه دارد و بیشتر محورهای مواصلاتی استان به ویژه مناطق شرق استان، نائین، انارک، جندق، خوروبیابانک، اردستان، چوپانان، محور یزد- خوروبیابانک و سجزی- کوهپایه تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به همین دلیل عوامل مدیریت بحران در سطح استان در حالت آماده‌باش هستند.

شناسایی ۱۹ کانون بحران فرسایش بادی در اصفهان

وی با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار وسعت بیابان‌های استان است که ۲.۵ میلیون هکتار آن شرایط کانون‌های گرد و غبار را دارد، افزود: در ۳۱۰ هزار هکتار آن طرح‌های نهال‌کاری در عرصه‌های بیابانی با هدف تثبیت گرد و خاک اجرا شده است و امسال نیز در ۲۰۰ هکتار انجام می‌شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه برای حفاظت از جاده‌ها در برابر گرد و خاک در ۲۰۰ کیلومتر بادشکن و تله رسوب‌گیر اجرا می‌شود، گفت: مطالعات پهنه‌بندی و بیابان‌زدایی در مناطق خوروبیابانک، نائین و سجزی در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته فقط ۸ روز سالم داشتیم و در خرداد سال گذشته کانون‌های گرد و غبار فعال شد، افزود: در اسفندماه نیز کویر انارک و سمنان کانون‌های گرد و غبار آن فعال شد.

وی با اشاره به اینکه در استان ۱۹ کانون بحران فرسایش بادی شناسایی شده است که ۲.۵ میلیون هکتار وسعت آن است، اضافه کرد: ۱.۵ میلیون هکتار آن در معرض ریزش گرد و غبار قرار دارد و بحرانی است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه مدت‌ها زاینده‌رود خشک بوده و کشت‌ها کم شده و کانون‌های نقطه‌ای در مناطق مختلف ایجاد شده است، بیان کرد: در اسفندماه سال گذشته در منطقه چوپانان خیزش و غلظت ذرات گرد و غبار را داشتیم و طوفان قرمز ایجاد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: کویر سمنان، قم، خراسان جنوبی و یزد مرز مشترک با استان اصفهان دارند و کانون‌های گرد و غبار آن‌ها نیز فعال است، ۹۸ درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی هم خشک و تبدیل به کانون گرد و غبار شده و که از این منظر تأمین حق‌آبه گاوخونی و زاینده‌رود ضروری است.

فوت ۱۳ نفر در تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی اصفهان

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه روز گذشته ۶۱ هزار اسکان در شهر اصفهان در هتل‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌ها، مدارس و ورزشگاه‌ها انجام شد، بیان کرد: باغ فدک سایت اسکان اضطراری در شهر اصفهان است و بیش از ۱۳ هزار مسافر شب گذشته در آن اسکان پیدا کردند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در راستای ایمنی در مسیرها ۵۴ مجتمع خدمات رفاهی و ۱۰ ایستگاه امنیت سلامت جاده‌ای و ۱۹ ایستگاه امنیت و سلامت روستایی ایجاد شده که پذیرای مسافران است، گفت: ۱۳ نفر از ۲۵ اسفند تاکنون در تصادفات جاده‌ای استان اصفهان فوت کردند که سرعت و واژگونی و عدم رعایت اصول ایمنی از دلایل اصلی تصادفات بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اسکان مسافران در مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و ۷۵۸ مدرسه در استان که ۳۵۰ مدرسه آن در شهر اصفهان با ۶ هزار و ۸۲۲ کلاس برای کمک به اسکان مسافران اختصاص پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *