بارندگی و سرما مهمان نوروزی استان سمنان/ جاده‌ها لغزنده می‌شوند

نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارندگی مهمان اغلب نقاط استان سمنان خواهد شد در نتیجه راه‌ها برای مسافران نوروزی نیز می‌تواند با مخاطراتی مانند لغزندگی و کاهش دید مواجه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نقشه‌های هواشناسی خبر از استقرار کامل سامانه کم فشار بارش‌زا در استان سمنان می‌شود و دمای هوا نیز کاهش یافته است. بارش باران و مه غلیظ در کنار کاهش دید، تردد در محورهای مواصلاتی کوهستانی استان سمنان مانند خوش ییلاق، توسکستان و همچنین آهوان و فولاد محله و فیروزکوه را دشوار ساخته اما تردد خودروها کج دار و مریز به صورت روان انجام می‌شود.

با افزایش بارندگی‌ها در ۲۴ ساعت اخیر که برای ۲۴ نیز ادامه دارند، لغزندگی معابر بین راهی ویژه مسافران نوروزی، دغدغه‌هایی را برای مسئولان پدید آورده است توصیه مسئولان به مردم این است که در هنگام کاهش دید در شهرهای استان اسکان داشته باشند و بعد از اینکه هوا بهتر شد به تردد ادامه دهند همچنین در ادامه سفر اصلاً عجله نداشته باشند زیرا مسیر بین شهرهای استان سمنان بسیار زیاد است و خستگی می‌تواند بلای جان رانندگان در این شرایط شود.

شاهرود و میامی سردتر از همیشه

نقشه‌های هواشناسی آسمان امروز مرکز استان را ابری همراه با افزایش ابر، وزش باد و بارش باران پیش بینی کرده‌اند بیشینه و کمینه دمای هوای سمنان ۱۲ و هفت درجه بالای صفر عنوان شده در حالی که در ابتدای سال جدید ۱۸ و ۹ درجه بالای صفر بود که نشان از سردتر شدن هوای سمنان دارد. آهوان با کاهش دید روبرو است و برای تردد در آن باید زنجیر چرخ به همراه داشت که در صورت لزوم از آن بهره برد.

پیش بینی هواشناسی نشان می‌دهد که این شرایط بارشی در سمنان تا ۲۴ ساعت ادامه خواهد داشت اما به یکباره از روز جمعه آسمان باز و کم کم آفتابی می‌شود تا ابتدای هفته‌ای گرم و آفتابی برای مرکز استان آغاز شود. شاهرود نیز وضعیتی مشابه دارد ابرها در این شهرستان مستقر شده‌اند و ارتفاعات از بارش خیس اما تردد مسافران به صورت روان انجام می‌پذیرد شب گذشته تا صبح محورهای خوش ییلاق و توسکستان با مه غلیظ و کندی تردد روبرو بود اما از صبح امروز ترددها شکل نسبتاً بهتری به خود گرفته هرچند ترافیکی در سطح راه‌های مواصلاتی این شهرستان دیده نمی‌شود.

برای شاهرود نیز امروز بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۶ و سه درجه بالای صفر گزارش شده که فردا این شاخص به ۱۱ و سه درجه بالای صفر کاهش نیز خواهد یافت در نتیجه مسافرانی که قصد ماندن در این شهر را دارند می‌بایست به محل اسکان مراجعه کنند چرا که در خیابان‌ها نمی‌توان ماند همچنین پدیده غالب جوی دیگر این بزرگترین شهرستان دیار سمنان، وزش باد ۱۵ کیلومتر بر ساعتی بامدادی است که هوا را سردتر هم کرده است. شاهرود نخستین شنبه قرن پانزدهم را با آفتاب گرم آغاز خواهد کرد.

میامی آنچنان سرد شده که کردم دوباره بخاری‌ها را روشن و لباس‌های زمستانی را بیرون آورده اند دیشب کمینه دما در کالپوش و رضوان به چهار درجه زیر صفر رسیده است هم اکنون در میامی آسمان ابری همراه با بارش پراکنده را شاهد هستیم بیشینه و کمینه دمای هوای کالپوش چهار درجه بالای صفر و چهار درجه زیر صفر عنوان شده است همچنین در مرکز شهرستان نیز این شاخص ۱۶ و دو درجه بالای صفر گزارش می‌شود پیش بینی می‌شود امروز باران در میامی تمام محورهای مهم شامل عباس آباد، میاندشت و سه راهی بی ارجمند همچنین مسیر میامی به کالپوش را لغزنده کند.

زمستان نرفته برگشت

دامغانی‌ها صبح نخستین چهارشنبه قرن جدید را با سرمای هوا و آسمانی گرفته آغاز کردند دیشب مسیر سمنان به دامغان به دلیل بارش لغزنده بود و مسیرهای شمال شهرستان نیز با کاهش نسبی دید روبرو بودند بیشینه و کمینه دمای هوای دیار صد دروازه برای امروز ۱۸ و چهار و برای فردا ۱۴ و چهار درجه بالای صفر گزارش شده که نشان از تداوم سرمای هوا می‌دهد. صبح چهارشنبه برای مردم دامغان در حالی شروع شد که دماسنج‌ها روی عدد چهار نشستند و صبح بسیار سرد با وزش باد ۲۴ کیلومتر بر ساعتی تکمیل نیز شده است استاندار سمنان صبح امروز در دامغان حضور یافت تا در جریان اسکان مسافران قرار گیرد.

مشابه سرمای دامغان در مهدی شهر هم تکرار شد برای شهمیرزاد این شهر نمونه گردشگری که صبح سرد چهار درجه بالای صفر را آغاز کرده نیز بیشینه و کمینه دما ۱۲ درجه بالای صفر و یک درجه زیر صفر پیش بینی شده است همچنین بارش باران در شهرستان مهدی شهر محورهای مواصلاتی به خصوص در شمال را لغزنده خواهد کرد که باید مسافران جانب احتیاط را فراموش نکنند.

گرمسار، ایوان کی و آرادان سه نقطه کاملاً آفتابی استان سمنان در نخستین چهارشنبه قرن هستند هر چند وزش باد هوای این دو شهرستان را نیز خنک کرده است برای این شهرستان‌های همسایه غرب نشین نیز تداوم افزایش ابرها، بارش پراکنده به خصوص در بخش‌های شمالی و کاهش دید خودروها پیش بینی شده است از فردا کم کم شرایط تثبیت شده‌ای به آسمان غرب استان سمنان باز می‌گردد.

در نهایت باید گفت اغلب نقاط استان سمنان با استقرار سامانه کم فشار بارشی وارد شرایط سرد همراه با احتمال بارش، کاهش دید، لغزندگی و خطرات جاده‌ای است لذا از مسافران خواسته شده تا در صورت خرابی وضعیت جوی در شهرهای استان سمنان اسکان یافته و عجله و اصراری برای ادامه راه نداشته باشند. همراه داشتن لباس گرم، سوخت کافی اطمینان از سلامت برف پاک کن و بخاری خودرو، انتخاب بهترین زمان و مسیر و… از جمله توصیه‌های پلیس راه به مسافران استان سمنان است همچنین زنجیر چرخ برای تماام خودروهای عبوری از چهار محور کوهستانی و اصلی استان سمنان مانند خوش ییلاق، آهوان، توسکستان و فیروزکوه اجباری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *