ضرورت مصرف بهینه آب در خشکسالی و کمبود منابع در استان بوشهر

استاندار بوشهر گفت: تداوم خشکسالی و کمبود منابع، ضرورت مدیریت و مصرف بهینه از منابع آبی در استان را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، در متن پیام احمد محمدی زاده به مناسبت روز جهانی آب آمده است: کشور ما با توجه به قرار گیری در کمربند خشک و گرم و خشک زمین، از دیرباز دارای منابع محدودی از آب بوده است.

استاندار بوشهر افزوده است: تنها با هوشمندی نیاکانمان و استفاده از روش‌های خلاقانه در اعصار مختلف، شرایط این سرزمین به پایداری و زیست پذیر بودن رسیده است و اکنون نوبت ما است تا این تمدن اسلامی را حفظ و پویاتر از گذشته به آیندگان تحویل دهیم.

وی گفته است: نگاهی به چالش‌های پیش روی آب استان بوشهر، دو عنصر اقلیم و مدیریت را بیش از پیش مطرح می‌سازد. با بررسی شرایط اقلیمی و مقایسه میزان بارندگی‌های استان بوشهر در دوره‌های آماری مختلف شاهد آن هستیم که در یک دوره مداوم خشکسالی قرار داریم.

محمدی زاده افزوده است: اگر آمار را به زبان ساده تفسیر کنیم خروجی آن چنین خواهد بود: در ۶۰ درصد از سال‌های منتهی به دوره ۱۵ ساله اخیر دچار خشکسالی بوده ایم. این آمار زمانی نگران کننده است که بدانیم میانگین بارندگی در استان ۲۵۵ میلیمتر است و در سال‌های خشک، بارندگی از این میزان نیز کمتر بوده است.

استاندار بوشهر در ادامه آورده است: سازه‌های ارزشمندی، چون سد رئیسعلی دلواری، سد تنگ ارم، سد دالکی، سد باغان، سد خاییز، سد دشت پلنگ، سد باهوش، طرح‌های آب شیرینکن متعدد در استان و سازه‌های آبخیزداری، همگی از دستاورد‌های مهندسین ایرانی است که منابع جدیدی را در اختیار استان قرار خواهد داد.

اما به گفته محمدی زاده به موازات تکمیل این طرح ها، نیازمند اصلاح الگوی مصرف توسط همه مردم استان هستیم، چرا که هر قطره آب دارای اهمیت استراتژیک است و هدر رفت آن چه به صورت آب شرب و چه در بخش کشاورزی و صنعت، تضییع حقوق عامه مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *