هزینه آلودگی هوا در ایران ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی است

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بسته به شرایط کشورها، ۲ الی ۴ درصد تولید ناخالص داخلی برای اثرات بهداشتی آلودگی هوا هزینه می‌شود که در ایران طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، هزینه‌های آلودگی هوا بیش از ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.

یعقوب حاجی‌زاده، امروز ( دوشنبه، ۲۳ اسفندماه)  در پنجاهمین نشست تخصصی خیر ماندگار با موضوع «بایسته‌های خیریه‌ها در عرصه محیط زیست» که به همت پژوهشکده آلا دانشگاه اصفهان به‌صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه آلودگی هوا سالانه هشت میلیون نفر را در دنیا دچار مرگ زودرس می‌کند، اظهار کرد: در ایران سالانه حدود ۳۴ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و در اصفهان، ۱۲ الی ۱۵ درصد کل مرگ و میرها به دلیل آلودگی هوا است.

وی سهم علل مرگ و میر مرتبط با آلودگی هوا را ۲۱ درصد مربوط به عفونت ریه، ۲۰ درصد سکته مغزی، ۳۳ درصد بیماری‌های ایسکمی قلب، ۱۹ درصد انسداد مزمن مجاری تنفسی و ۷ درصد سرطان ریه اعلام کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هزینه انفاق در حوزه محیط زیست غیرملموس است، گفت: هزینه در محیط زیست دیر جواب می‌دهد و نیاز به فرهنگ سازی دارد. متاسفانه آمار ابتلا به سرطان در اصفهان دو برابر شده و باید از تمام راهکارهای موجود برای کاهش آلاینده‌ها استفاده کرد که یکی از موارد فراهم ساختن زمینه ورود خیران در این بخش است.

به گفته حاجی‌زاده با شناخت منابع آلودگی هوا و کاهش هرکدام از آنها می‌توانیم کمک بزرگی به رفع مشکل آلودگی هوا کنیم.

وی با تأکید براینکه خودروها بیشترین سهم را آلودگی هوا دارند، خاطرنشان کرد: در مطالعاتی در دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان، سهم‌بندی منابع آلاینده مشخص شد که حدود ۷۰ درصد از آلودگی‌ها مربوط به منابع متحرک است. 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بسته به شرایط کشورها، ۲ الی ۴ درصد تولید ناخالص داخلی برای اثرات بهداشتی آلودگی هوا هزینه می‌شود که در ایران طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، هزینه‌های آلودگی هوا بیش از ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.

حاجی‌زاده هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا را شامل هزینه‌های پزشکی، کاهش رشد اقتصادی ناشی از مرگ زودرس و ناتوانی جسمی و هزینه تخریب محیط زیست اعلام کرد و بهترین اقدامات برای کنترل آلودگی هوا را توسعه اتوبوس‌های تندرو، ارتقای دانش زیست محیطی و جلب مشارکت همگانی، نصب فیلترهای دوده و مبدل کاتالیستی در خودروها، نوسازی ناوگا حمل و نقل عمومی، نصب سیستم های تصفیه گاز در صنایع و توسعه خطوط مترو و شاتل، انرژی پاک و ارتقای کیفیت سوخت دانست.

به گفته این استاد دانشگاه، رفع معضل آلودگی هوا راهکار دارد که هزینه‌بر است. تمام کشورهای دنیا با این مشکل روبرو شده‌اند و با اولویت‌بندی آن ر را رفع کرده‌اند.

وی یکی از زمینه‌های ورود خیرین را کمک برای تهیه سیستمی برای سنجش ذرات آلاینده در کشور دانست و گفت: این سیستم در کشور وجود ندارد و نیاز است در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

محمدصالح طیب‌نیا، رئیس پژوهشکده آلا دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه محیط زیست همچون موجودی جاندار نیازمند بررسی است، گفت: هزینه در محیط زیست ملموس نیست و همین موضوع مشارکت خیران را کم می‌کند و نیاز به فرهنگ‌سازی است.

وی افزود: خیرین ۴ میلیارد تومان سالانه در جهان در حوزه محیط زیست صرف می‌کنند. بهتر است در کشور به جای اینکه برای درمان هزینه شود، برای سالم ماندن هزینه کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: در دنیا با منابع محدود مواجه هستیم و دنیا به سمت استفاده مجدد از منابع حرکت کرده که یکی از نمونه‌ها استفاده مجدد از لوازم خانگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *