افزایش روز‌های گرد و خاکی در صورت ادامه خشکسالی در خوزستان

با کاهش بارندگی و کم شدن رطوبت خاک، در حال بازگشت به پنج سال پیش و گرد و غبار‌های مشابه آن دوره هستیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، مدیرکل هواشناسی خوزستان در کارگروه گرد و غبار خوزستان با حضور معاون اجرایی رییس جمهور گفت: در یک دوره سه ساله از سال ۹۷ تا ۹۹ به دلیل بارش‌های مناسب، رطوبت خاک افزایش یافته و گرد و غبار کاهش یافته بود، اما با کاهش بارندگی و کم شدن رطوبت خاک، در حال بازگشت به پنج سال پیش و گرد و غبار‌های مشابه آن دوره هستیم.

محمد سبزه‌زاری افزود: در سال‌های گذشته با استفاده از داده‌ها منشاء کانون‌های گرد و غبار را در مدت پنج سال بررسی کردیم که مشخص شد در سال ۲۰۱۷، حدود ۶۴ درصد با منشاء داخلی و ۳۶ درصد با منشاء خارجی هستند، بنابراین در صورت کاهش بارندگی و خشکسالی احتمال بازگشت به شرایط آن سال‌ها هستیم چنانکه آمار روز‌های گرد و خاکی حاکی است که این پدیده روند افزایش داشته است.

سبزه‌زاری منشاء گرد و غبار روز جمعه گذشته را استان‌های حمص و دیرالزور در کشور سوریه عنوان کرد و گفت: این توده گرد و غبار بعد از رسیدن به استان‌های الانبار و نینوا در کشور عراق تقویت شده که ابتدا استان‌های غربی و بعد سایر استان‌های کشور را درگیر کرد، البته قسمت غلیظ آن در خوزستان رخ داد که باعث شد دید افقی به ۵۰ متر برسد.

وی اضافه کرد: این گرد و غبار از نظر بهداشتی و سلامتی معضلات بسیاری ایجاد می‌کند و تمام بافت‌های بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سبزه‌زاری با اشاره به فعال بودن کانون‌های گرد و غبار در کشور‌های عربستان، عراق و سوریه، ادامه داد: کانون‌های داخلی گرد و غبار در خوزستان شامل جنوب و غرب هویزه، شمال خرمشهر، شرق اهواز، بندر امام تا امیدیه، ماهشهر و هندیجان، شرق هندیجان و کانون جنوب و جنوب شرق اهواز است که مهمترین کانون استان بوده و همچنان هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *