لزوم توجه گلخانه داران به هشدارهای هواشناسی

لزوم توجه گلخانه داران به هشدارهای هواشناسی

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد در توصیه‌ای به گلخانه داران استان یزد به تشریح توصیه‌های حفاظتی و کنترلی، مدیریتی، تغذیه‌ای و تهویه پرداخت.

محمود توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یزد، با اشاره به وضعیت هوای استان در ماه پایانی سال و هفته آخر بهمن از برگزاری نشست کمیته هواشناسی گلخانه‌ای استان با موضوع محصولات گلخانه‌ای خبر داد و افزود: با توجه به کاهش شدید دمای هوا در هفته‌ای که گذشت و احتمال بروز سرما وجود دارد؛ تمام اقدامات حفاظتی نظیر کنترل دمای گلخانه‌ها با دماسنج، تهویه گلخانه، تعبیه موتوربرق در داخل گلخانه، تهیه سوخت دوم و مشعل‌های دوگانه‌سوز موردتوجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: سرکشی و بازدید مستمر از گلخانه‌ها در طول شب، برای جلوگیری از تنش سرمایی به بوته‌ها در اثر قطع احتمالی برق یا گاز و خاموش شدن دستگاه‌های گرمایشی و اطمینان از استحکام سازه‌ها، سالم بودن پوشش پلاستیکی و بسته بودن درب و پنجره‌های گلخانه با توجه به وزش باد شدید طی هفته آینده توصیه می‌شود.

*توصیه‌های حفاظتی و کنترلی

 کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد گفت: کشاورزان در گلخانه‌های با کشت توأم ابتدا به حذف بوته‌های آلوده به آفت در حاشیه‌های گلخانه اقدام کنند و سم‌پاشی علیه آفات موجود و سپس انتقال و کشت نشاء جدید انجام شود.

توکلی افزود: در تهیه نشاء دقت لازم برای خرید از مراکز معتبر و مورد تأیید جهاد کشاورزی و دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی صورت گیرد و نشاءهای سالم و عاری از بیماری توتا خریداری و کاشت شود.

وی توصیه کرد: از تله‌های نوری و فرمونی برای ردیابی و از نصب توری روی دریچه‌ها برای کنترل آفات گلخانه استفاده شود و نیز بوته‌های آلوده به آفت از گلخانه حذف و خارج‌شده و در جای مناسب معدوم گردد.

 کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد ادامه داد: علف‌های هرز و ضایعات و بقایای گیاهی اطراف گلخانه‌ها معدوم شود و برای جلوگیری از تنش دمایی و طغیان بیماری‌های قارچی، اختلاف دمای شب و روز در گلخانه کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

*توصیه‌های مدیریتی

توکلی با یادآوری نزدیک شدن زمان تغییر کشت گفت: گلخانه‌هایی که صرفه اقتصادی ندارند به حذف بوته‌ها و آماده‌سازی زمین (با توجه به سرمای هوا و تشدید آن در روزهای پیش رو) برای کشت بهاره اقدام نمایند.

وی گفت: با توجه به پایان کشت پاییزه و دمای مناسب هوا از شنبه (۱۹ بهمن) گلخانه دارانی که قصد نگه‌داری بوته‌های خیار خود را داشتند می‌بایست به هرس برگ‌های پایینی و پایین آوردن بوته‌ها اقدام می‌کردند و نیز هرس برگ‌های اضافی با قیچی و صبح‌ها انجام شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد توصیه کرد: هر نوع محلول‌پاشی باید در هوای آفتابی و نسبتاً گرم انجام شود و از انجام محلول‌پاشی در روزهای ابری و با بارش برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های قارچی خودداری شود.

*توصیه‌های تغذیه‌ای

توکلی با اشاره به سردی خاک درکشت پاییزه و کاهش جذب عناصر شیمیایی از خاک برای کاهش هزینه‌ها گفت: آزمایش خاک و تغذیه بر اساس نتایج آزمایش خاک انجام شود و برای کاهش خطر بیماری‌های قارچی در گلخانه و با توجه به گرمایش خاک درکشت بهاره از کود دهی با کودهای تازه دامی خودداری شود.

وی تصریح کرد: در صورت نیاز از کودهای آماده مثل ورمی کومپوست، کودهای پلیت شده کودهای دامی پوسیده و مورد تأیید آب‌وخاک استفاده شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد بیان کرد: گلخانه دارانی که قصد نگه‌داری بوته‌های موجود خیار و کشت توأم رادارند برای کاهش رطوبت در محل کشت نشاءها به هرس برگ‌های پایینی بوته‌های خیار اقدام کنند و دور آبیاری به نحوی تنظیم شود که رطوبت برای نشاءهای تازه کشت‌شده در حد نرمال باشد.

توکلی افزود: بعد از کاشت نشاءها به دادن کودهای ریشه زا نظیر هیومیک اسید و کودهای فسفره اقدام شود.

*توصیه‌ تهویه

وی توصیه کرد: در روزهای سرد به دلیل مسدود بودن طولانی‌مدت پنجره‌ها، تهویه و گردش هوای داخل گلخانه با فن‌های سقفی یا فن‌های بخاری‌های داخل گلخانه انجام شود و عملیات سم‌پاشی صورت نگیرد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد افزود: برای کنترل آب چک در گلخانه‌ها در ساعات عصرگاهی ابتدا بخاری‌ها روشن و بعد دریچه‌ها بسته شود و در گلخانه‌هایی که پوشش پلاستیکی تازه تعویض شده پدیده آب چک کردن بیشتر است لذا با تهویه مناسب و در چند نوبت از اشباع هوای گلخانه از رطوبت جلوگیری و آب چک به حداقل رسانده شود.

توکلی یادآور شد: کشاورزانی که قصد تأسیس گلخانه جدید دارند از سازه‌های تیپ یک (که در کنترل شرایط محیطی بهتر عمل می‌کند) استفاده نموده و برای اخذ تسهیلات و راهنمایی بیشتر می‌توانند به جهاد کشاورزی محل مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *