سایه مرگ پنهان بر سر دشتهای استان آذربایجان غربی

پدیده خطرناک مرگ پنهان زمین، یا همان فرو نشست زمین ۳ دشت پهناور ارومیه، خوی و سلماس آذربایجان غربی را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، پدیده فرونشست زمین که بر اساس مطالعات زمین شناسی به مرگ پنهان زمین مشهور است، یکی از مخاطرات مهم برای طبیعت و انسان است و در حال حاضر این پدیده زیر ساخت‌های شهری و برون شهری، راه‌ها و دیگر زیرساخت‌ها را در سه دشت پهناور آذربایجان‌غربی را تهدید می‌کند.  کارشناسان معتقدند برای مقابله با پدیده‌های خطرناکی همچون فرونشست زمین، تقویت آبخوان‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک باید در اولویت کارهای اجرایی قرار گیرد. عبدالحمید سرتیپی مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور می گوید:
دو عامل طبیعی و انسانی در ایجاد فرونشست زمین دخیل هستند و در حوزه سرزمینی آذربایجان غربی، عامل انسانی و تقاضای بیش از حد بشر از ظرفیت و پتانسیل زمین، موجب پیدایش فرونشست زمین شده است.

بر اساس مطالعات اولیه که در دشت خوی صورت گرفته نرخ فرونشست در این مناطق سالانه ۳ تا ۷ سانتی متر است که بیشترین تأثیرات آن ناشی از عوامل انسانی از جمله برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و فرسایش خاک بوده است.

نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما در خوی تغییر اقلیم ، کاهش بارندگی و برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی، اجرای طرح های انتقال آب کشاورزی با لوله و انتقال با کانالهای بتنی را از عوامل مهم عدم تغذیه سفره های زیر زمینی و فرونشست دانست و گفت: هم اکنون ۲۰۰ دشت کشور درگیر این پدیده خطرناک هستند.
وی تصریح کرد : در برخی جاها فرونشست کندتر شده و در برخی جاها بیشتر شده که مرتبا این تغییرات رصد و کنترل شده و اطلاعات به دستگاههای مربوطه از جمله راه ها و فرودگاه ها و سایر دستگاه های حساس برای پیشگیری از حوادث ناگوار اعلام می شود.

وی فرونشست زمین را پدیده ای بسیار خطرناک و زلزله خاموش دانست و اضافه کرد :
هنوز راهکار معینی برای پیشگیری قطعی از این پدیده جز تغذیه سفره های زیر زمینی تعریف نشده است مگر اینکه مطالعات و تحقیقات دانشگاه های کشور به پیشگیری و کنترل این پدیده کمک کند .

۱۴۰ کیلومتر مربع از دشت خوی در معرض فرونشست زمین است.

حسین عباسی فرماندار خوی در گفت و گو باخبرگزاری صدا وسیما، مهمترین علت این پدیده را علاوه بر تشکیل گسل‌های طبیعی در زیر زمین، حفر چاه‌های غیر مجاز و استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی منطقه دانست و افزود: برای پیشگیری از این‌گونه پدیده‌ها طرح پر کردن چاه های کشاورزی غیر مجاز در خوی اجرا می‌شود که تاکنون از ۴۵۰ چاه غیر مجاز نزدیک به ۳۰۰ چاه با همکاری کشاورزان و مردم مسدود شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *