کاهش ۱۲ درصدی بارندگی در استان کردستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه تا قبل از بارندگی‌های اخیر شاهد کاهش ۳۴ درصدی بارندگی در استان هستیم؛ گفت: از ابتدای سال آبی ۱۴۶ میلی‌متر بارندگی را شاهد بودیم اما به نسبت مدت مشابه سال گذشته در حال حاضر ۱۲ درصد کاهش بارندگی را شاهد هستیم.

آرش آریانژاد امروز (۲۶دی) در نشستی با تعدادی از فعالان زیست محیطی، گروه‌های کوهنوردی و نمایندگان کمپین مطالبه آب شرب مطلوب مردم سنندج محیط زیست، اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم از کلیه منابع آب به نحوی استفاده کنیم تا باعث ارتقای تاب‌آوری استان در این حوزه شود، بنابراین اگر کلیه نهادهای مردمی و دولتی، خردمندانه، صبورانه و شجاعانه با همبستگی در کنار هم باشند و از تجارب یکدیگر بهره برده، از موازی کاری دوری کنند و مردم را با خود همراه نمایند، می توان از تنش‌های آبی به سلامت عبور کرد.

آریانژاد افزود: در خشکسالی‌های اخیر تنش آبی در شهرستان بانه بیشتر بود ولی خوشبختانه در حال حاضر در سد بانه حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه و برای سد عباس آباد ۲.۵ مترمکعب در ثانیه ورودی آب داریم. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان، اضافه کرد: خوشبختانه مردم استان کردستان بسیار مردم نجیب و با درایتی هستند و در مواجه با بحران‌ها همیشه در کنار مسئولان بوده‌اند و اگر مطالباتی نیز مطرح شده به صورت کاملا مدنی و در چارچوب حفظ اخلاقیات بوده که این بسیار ارزشمند و قابل احترام است و همین قوت قلبیست برای ما در جهت پیگیری مطالبات عمومی و بحق مردم شریف استان.

آریانژاد ساماندهی و حفاظت از چشمه‌های آب را ضروری دانست و عنوان کرد: مطالعات جهت شناسایی چشمه‌ها و قنات‌های اطراف سنندج در سال ۱۳۹۸ بصورت برون سپاری، آغاز گردیده که این شرکت با توجه به نبود هیچ گونه ردیف اعتباری برای این موارد؛ هر گونه اقدامی در این خصوص را وظیفه مدنی و اخلاقی خود می‌داند. 

وی با بیان اینکه کنشگری از جنس مطالبه‌گری خردمندانه است، بیان کرد: مشکل ورود شیرابه کودهای شیمیایی و فاضلاب بالادست سدهای استان مربوط به امسال و پارسال نیست و رفع این معضل یک مطالبه عمومی و مردمی است که شرکت آبفای استان در صدد ایجاد زیرساخت‌های اساسی برای رفع این مشکل می‌باشد. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به تلاش‌ها برای تقویت رویکرد خرد جمعی به جای تصمیمات  فردی، گفت: لازم است کارگروه‌های تخصصی و شورای مشورتی در استان تشکیل شود چرا که استفاده از خرد جمعی در مدیریت منابع آب چه در سال‌های خشکسالی و چه در ترسالی، منتج به نتایج کارآمدتری می‌شود.

وی در خصوص احداث طرح‌های گردشگری در سدها گفت: در سنوات اخیر براساس طرح‌های مطالعاتی ۵۵۰ نقطه در حاشیه رودخانه قشلاق برای اجرای طرح‌های گردشگری شناسایی شده و تلاش کرده‌ایم که از طریق فراخوان نسبت به جذب گردشگر و ایجاد سایت‌های تفریحی در سدها و حاشیه رودخانه‌های استان خصوصاً در قشلاق سنندج اقدام شود و در حال حاضر تمام جاذبه‌های گردشگری کردستان شناسایی و لکه‌بندی شده، مسیرهای گردشگری تعریف و بسته‌های سرمایه‌گذاری برای ارائه به متقاضیان آماده شده است.

آریانژاد اضافه کرد: ایجاد این طرح‌ها برای رونق و توسعه گردشگری آبی در استان و ایجاد اشتغال و درآمدزایی بسیار کارآمد است.

در ادامه این نشست معاون حفاظت و بهره برداری شرکت ضمن عرض خیرمقدم، اظهار کرد: شهرستان سنندج دارای ۹ هزار و سیصد حلقه چشمه و ۳۶ رشته قنات می باشد که از این تعداد قنات ۱۸ رشته آن فعال است.

عرفان مؤمن‌پور ادامه داد: براساس آمار بدست آمده حدود یکصد و ۱۱ حلقه چاه در سطح سنندج توسط شهرداری برای آبیاری فضای سبز حفر گردیده که در صورت تأمین آب این فضاها از چشمه و قنوات موجود، میزان قابل توجهی آب، به منابع زیرزمینی برگشت داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *