خسارت۴۶۹میلیاردی مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی به بخش کشاورزی استان همدان

مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از خسارت ۴۶۹میلیارد تومانی مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی به بخش کشاورزی استان همدان در طی سال جاری خبر داد.

احد ظفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی از ابتدای سال تاکنون ۳۱۴ هزار و ۵۸۲هکتار از اراضی کشاورزی سطح استان همدان به ارزش ۴۶۹ میلیارد تومان خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه در اثر مخاطرات بویژه سرمازدگی در ابتدای سال ۲۶هزار و ۶۵۰هکتار به باغات میوه  و محصولات کشاورزی سطح استان همدان با بیش از ۲۰۴میلیارد تومان خسارت وارد شد افزود: گردو، سیب، بادام، هلو و شلیل ،زردآلو و آلو از جمله باغات میوه و کلزا و جو و چغندر قند از جمله محصولات زراعی  بودند که بر اثر سرمازدگی ابتدای سال جاری دچار خسارت شدند.
ظفری با اشاره به بحث خشکسالی نیز تصریح کرد: در بحث خشکسالی با توجه به کاهش محسوس  میزان بارندگی سالیانه در سال جاری ۲۸۷ هزار و ۹۱۷هکتار از اراضی استان همدان  دچار خشکسالی شد که با توجه به افت آب های زیرزمینی و  پراکنش نامناسب بارندگی ها بیش از ۲۶۴ میلیارد در این زمینه خسارت خشکسالی به محصولاتی چون گندم ،جو ،نخود و عدس و گلرنگ به دلیل افت عملکرد وارد شد.
وی همچنین با اشاره به تعداد ۲۷ فقره آتش سوزی به میزان ۸۲.۶هکتار در سال ۹۹در سطح اراضی کشاورزی استان همدان خاطر نشان کرد:با توجه به پیگیری ها و اطلاع رسانی های انجام شده در سال جاری با تعداد ۵فقره آتش سوزی به میزان ۵.۵هکتار  میزان آتش سوزی ها در اراضی کشاورزی سطح استان کاهش محسوسی داشته است.
ظفری همچنین در رابطه با پیگیری های انجام شده برای  کشاورزان و پروژه های آسیب دیده بخش کشاورزی استان همدان به دلیل مخاطرات تصریح کرد:برای بازسازی قنوات و ایستگاه پمپاژ و انتقال آب با لوله و تامین موتورهای پمپ آسیب دیده میزان ۶۸.۵میلیارد تومان اعتبار در اختیار استان قرار گرفت که برای مرمت و بازسازی پروژه های آسیب دیده بویژه قنوات هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با تسهیلات ارزان قیمت در این زمینه برای پروژه های عمومی ۱۳میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است یاد آور شد:کشاورزان خسارت دیده ای که از سال ۹۴تا سال ۱۴۰۰نتوانسته اند بدهی خود را از بابت تسهیلاتی که دریافت کرده اند پرداخت کنند به همین منظور اعتباری افزون بر ۶.۷میلیارد تومان برای بخشودگی جرائم دیرکرد با سود ۶درصد به استان همدان برای این کشاورزان  اختصاص یافته که در حال پیگیری است.

مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه اعتبار بخشودگی سود جرائم دیرکرد تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان از بند (خ )ماده ۳۳قانون برنامه شسم توسعه بوده است، اظهار کرد: در همین رابطه ۲۲۱میلیارد تومان در اختیار استان قرار گرفت که تاکنون برای ۱۲هزار و ۲۴۳پرونده ۱۰۶میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان برای امهال تسهیلاتشان برای مدت سه سال پرداخت شده است. 
ظفری ادامه داد: برای کشاورزانی که محصولات کشاورزی خود را در سال جاری در برابر مخاطرات بیمه کرده اند ۹۰درصد از تسهیلات کمک‌های بیمه را دریافت کرده اند که پیگیر هستیم مابقی تسهیلات آنان نیز هر چه سریعتر پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *