تاکید وزیر کشور بر ضرورت بهرهگیری از راهکارهای علمی و تحقیقاتی در موضوع کاهش آلودگی هوا
وزیر کشور تاکید کرد: موضوع آلودگی هوا از مهمترین چالشهای کلانشهرهای کشور است و باید با استفاده از روشهای علمی و فناورانه به سمت مدیریت این مساله در کشور برویم.
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در نشست کمیته برنامه عملیاتی مقابله با آلودگی هوای کلانشهرهای کشور که با حضور سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، منصوری، استاندار تهران، زاکانی، شهردار تهران و نمایندگان سایر دستگاهها در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: امروزه یکی از مهمترین مشکلات کلانشهرهای کشور موضوع آلودگی هواست که باید در این خصوص از تمام ظرفیتهای ممکن برای کاهش آلودگی و داشتن هوای پاک استفاده کنیم.
او در ادامه گفت: در نشست امروز مصوبات و احکام مهمی درخصوص کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که تلاش داریم این برنامهها تا پایان سال ۱۴۰۰ طراحی و بخشهایی از آن اجرایی شود.
وحیدی با اشاره به این که نیازمند نگاهی جامع به موضوع آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور هستیم، گفت: مساله آلودگی هوا از دو منبع متحرک و ثابت سرچشمه میگیرد که باید برای این دو منبع راهکاری دقیق و عملیاتی داشته باشیم. در مساله آلودگی هوا بیشتر توجهات به منابع متحرک است که طبق سیاهه انتشار آلودگی هوا، سهم ۶۰ درصدی از عوامل آلودگی کلانشهرها از محل این منابع است که در این خصوص ضرورت دارد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، تولید وسایل نقلیه برقی در دستور کار قرار گیرد.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: نیازمند تقویت مرکز تحقیقاتی در حوزه کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها هستیم که این مرکز بتواند راهکارهای علمی و اصولی برای کاهش آن را ارائه دهد.
وی همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات این مرکز باید تعیین دقیق سهم آلایندهها باشد و این که با یک برنامه همهجانبه به دنبال کنترل و رفع این پدیده در کلانشهرهای کشور باشیم.
موضوع استفاده از فیلتر دوده در خروجی صنایع و نیروگاهها و ناوگان دیزل حمل و نقل عمومی از دیگر محورهای مورد اشاره وزیر کشور در نشست امروز بود و در این خصوص گفت: با توجه به هزینه بالای واردات فیلتر دودهها این ظرفیت در کشور وجود دارد که به سمت تولید این نوع فیلترها با همکاری وزارت دفاع و دیگر مراکز تحقیقاتی برویم.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور وحیدی در ادامه گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، موتورسیکلتها هستند که طبق آخرین گزارشها حدود ۱۲ میلیون موتور در کشور فعالیت دارند و با توجه به سهم آلایندگی این وسیله نقلیه به نسبت سایر خودروها باید به سمت تولید موتورسیکلتهای برقی با همکاری صنایع، نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برویم.