نخستین مرکز پایش بیابان و ریزگرد کشور در یزد بهره برداری شد

نخستین و بزرگترین و مجهزترین مرکز پایش بیابان و سنجش فرسایش بادی و ریزگرد کشور در شهرستان میبد به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، محمد شرافتی؛ معاون دفتر طرح و هماهنگی حوزه آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عصر امروز در این مراسم هدف از راه اندازی این مرکز را پایش و اندازه گیری اثر بخشی اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح کشور بیان کرد.

شرافتی افزود: ارزیابی کمی کیفی و فیزیکی فاکتورهای تاثیرگذار، تولید آمار و اطلاعات و استفاده مراکز آموزش عالی و بخش‌های مراکز تخصصی تحقیقاتی از آمار اطلاعات این مرکز برای برنامه ریزی کشور را از دیگر اهداف است.

وی با بیان اینکه مرکز یاد شده در مساحت یکهزار هکتار با اعتبار دو هزار و ۶۰۰ میلیون ریال بهره برداری شده خاطرنشان کرد : دستیابی به آمار و اطلاعات درهمه ابعاد فردی و اجتماعی بشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این مبنا و زیربنای هر نظام پویا و فعال اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

شرافتی ادامه داد: مرکز یاد شده می توان علاوه بر تولید آمار و اطلاعات از حوزه آبخیز، نتایج و اثرات مثبت اجرای طرح ها و پروژه های حفاظت آب وخاک را در اختیار مسئولان،کارشناسان، محققان، دانشجویان و بهره برداران مستقیم از منابع طبیعی (افراد ساکن درعرصه های آبخیز ) گذاشت.

وی گفت: همچنین با استفاده از نتایج اجرای مرکز یاد شده می توان با شناسایی مناطق حاد و بحرانی، برنامه ها را در سطوح مختلف محلی ، منطقه ای و ملی اجرا و آنها را در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، تدوین و برنامه ریزی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *