پرداخت خسارات خشکسالی به مزارع و باغ‌های خراسان رضوی

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاکنون غرامت بیمه به پنج درصد از عرصه‌های کشاورزی و باغی خسارت دیده از ناحیه خشکسالی در استان تعلق گرفته که در حال پرداخت است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، غلامحسین ساربان روز یکشنبه افزود: امسال خشکسالی و تغییرات اقلیمی چهار هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی استان وارد کرده است که حدود ۲۰۰میلیارد تومان از این خسارات توسط بیمه جبران می شود.

وی ادامه داد: ۸۰میلیارد تومان از این میزان غرامت در بخش زراعت غلات آبی و دیم و حدود ۴۰میلیارد تومان در حوزه محصولات باغی پرداخت شده است و بقیه این میزان در حال پرداخت است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال خراسان رضوی با کاهش تولید ۶۴۸هزار تُن غله مواجه شده و معادل همین میزان کاهش تولید کاه را داشته ایم که خود تبعات و مشکلات فراوانی را در بخش دام رقم زده است.

ساربان افزود: میزان کاهش تولید در حوزه باغی استان نیز حدود ۲۰۰هزار تُن بوده است که شامل محصولات مهمی مانند پسته، زعفران، انگور و سایر محصولات می‌شود.

وی ادامه داد:از مجموع ۱۸۰هزار هکتار کشتزار دیم گندم و جو امسال تنها از ۲۸هزار هکتار، محصول برداشت شده و با وجود هزینه‌های مختلف در این زمینه شاهد خسارت جدی به کشاورزان دیم هستیم.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ساربان، خشکسالی امسال را باعث کاهش ۵۵درصدی تولید گندم آبی در استان دانست و گفت: امسال ۱۲۶هزار هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گندم آبی و حدود ۱۴۲هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم رفته است اما به دلیل خشکسالی ۸۰درصد گندم دیم از میان رفته و میزان تولید گندم آبی نیز نسبت به میزان پیش‌بینی شده ۵۵درصد کاهش یافته است.

ساربان افزود: امسال تولید گندم در استان حدود ۳۰۰تا۳۵۰ هزار تُن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۰هزار و ۷۳۰تُن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان به صورت تضمینی خریداری شد گفت: این میزان نسبت به پارسال ۷۷درصد کاهش دارد که عامل مهم آن کاهش تولید ناشی از خشکسالی بوده است.

خراسان رضوی با گستره ۱۱۸هزار و ۸۵۱کیلومترمربع، معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳شهرستان، ۸۱شهر، ۷۹بخش، ۱۷۵دهستان و سه هزار و ۲۸۱روستاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *