تغییر اقلیم و خشکسالی را باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم

رئیس سازمان کشاورزی خراسان رضوی امروز، ۲۶ آبان ماه، در ششمین همایش ملی زعفران گناباد که به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد برگزار شد، تصریح کرد: باید تغییر اقلیم و خشکسالی را به عنوان یک واقعیت در کشور بپذیریم و تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را بر همین واقعیت منطبق کنیم.

محمدرضا اورانی اظهار کرد: وقتی آمار، اطلاعات و داده‌ها را بررسی می‌کنیم در ۱۰ ساله اخیر بر اساس شاخص SPI منتهی به اسفند ۱۳۹۹، ۸۴ درصد مساحت کشور تحت تأثیر خشکسالی بوده که در استان خراسان رضوی این عدد ۹۱ درصد است.

وی افزود: خشکسالی فقط مربوط به استان خراسان رضوی نیست اما در شرق کشور و استان‌هایی مثل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان میانگین بارش‌ها نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

اورانی خاطرنشان کرد: در کل کشور میزان بارش‌ها در یک دوره‌ آماری بلندمدت حدود ۲۰ درصد کاهش دارد اما در استان خراسان رضوی میزان کاهش بارش‌ها حدود ۴۴ درصد بوده است.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی اصل اول این است که به عنوان سیاست‌گذار، برنامه‌ریز، مجری و… همه و همه بپذیریم که کشور با واقعیتی به نام تغییر اقلیم، با واقعیتی به نام کم‌آبی و با واقعیتی به نام خشکسالی روبه‌رو است؛ بنابراین تمام رفتار و کردار ما در هر صنفی که هستیم، باید منطبق بر این واقعیت‌ها باشد.

در ۳۰ سال اخیر میزان تبخیر ۳۴ درصد افزایش یافته است

اورانی گفت: داده‌ها نشان می‌دهد که در ۳۰ سال اخیر دمای هوا ۲ درجه افزایش پیدا کرده و کارشناسان می‌گویند به ازای هر یک درجه افزایش دما، تبخیر ۱۷ درصد افزایش می‌یابد. این یعنی اینکه محصولاتی که کشت می‌کنیم، نیاز به آب بیشتری دارد؛ بنابراین اگر در گفتمان و رفتار و کردارمان تعقل و تدبر نکنیم و بر طبق روال گذشته حرکت کنیم، نتیجه‌ای نمی‌گیریم و امکان ادامه‌ حیات بخش کشاورزی نیست.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه به ارائه اماری در زمینه کشاورزی استان پرداخت و  یادآور شد: میزان تولیدات کشاورزی کشور نسبت به اوایل انقلاب حدود هفت برابر شده، به طوری که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولیدات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود و امروز این تولیدات به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است که سهم خراسان رضوی در این تولیدات ۷.۵ میلیون تن است.

وی افزود: این افزایش تولیدات نتیجه زحمات کشاورزان و تولیدکنندگان است، همچنین کسانی که در حوزه علمی، آموزشی و ترویج زحمت کشیدند و به علاوه کسانی که در حوزه سیاست‌گذاری و  برنامه‌ریزی پشتیبانی کردند.

اورانی با بیان اینکه در حال حاضر سهم کشاورزی استان از اشتغال مستقیم استان، حدود ۱۸.۴ درصد و از فضای کسب و کار نیز حدود ۳۳ درصد است، گفت: سهم بخش کشاورزی استان از ارزش افزوده‌ تولیدات داخلی استان، ۱۳.۱ درصد است که ۶.۷ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کل کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: در استان خراسان رضوی بالغ بر ۳۷ محصول باغی داریم که ۱۰ محصول باغی شامل زعفران، پسته، کشمش، بادام، انار، آلو، گردو و گیلاس بالغ بر ۹۰ درصد کشت استان را تشکیل می‌دهند و طبق آمارها، حدود ۱۴ درصد از تولیدات کشاورزی استان در حوزه محصولات باغی است ولی از نظر درآمدی، ۴۳ درصد از درآمد بخش کشاورزی در حوزه محصولات باغی است.

برای غلبه بر مشکلات باید در کنار هم قرار بگیریم

اورانی تأکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از کارهایمان را متوقف دولت می‌کنیم، دولت هم در بیشتر مواقع در اولین برخورد می‌گوید ‌نیرو ندارم، امکانات ندارم و… دولت نمی‌تواند تاجر خوبی باشد، دولت نمی‌تواند مجری خوبی باشد بلکه مردم خودشان باید کارشان را درست انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آب قنات قصبه گناباد را با ۱۶۰ لیتر در ثانیه نجات دهیم، راهکارش گلخانه ۳۰۰ متری نیست، اگر بخواهیم روستاها را از خرده مالکی نجات دهیم، راهکارش شرکت تعاونی تولید و شرکت‌های سهامی زراعی است، راهش این است که خودمان در داخل روستا اختلافات را کنار بگذاریم و در کنار هم قرار بگیریم.

وی توضیح داد: اگر صادرکنندگان، صندوق یاری زعفران کاران تشکیل می‌دادند و مثلا متعهد می‌شدند که به عنوان مثال به ازای هر کیلو صادرات، ۱۰ هزار تومان به این صندوق اختصاص دهند، سالی ۳ میلیارد تومان در این صندوق جمع می‌شد و نیازی به این نبود که برای بسیاری از بخش‌ها مثل آموزش، برندینگ و… منتظر دولت باشند.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: راه توفیق و غلبه بر مشکلات کنار هم قرار گرفتن است، اگر کشاورز خرده مالک هستیم، در قالب شرکت‌های تعاونی و شرکت‌های سهامی زراعی، اگر صادر کننده هستیم در قالب هلدینگ صادرکنندگان زعفران در کنار هم باشیم، چرا که اگر در کنار هم قرار بگیریم موفق خواهیم شد.

ششمین همایش ملی زعفران ۲۶ و ۲۷ آبان ماه در گناباد و به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *