۱۳۱ میلیارد غرامت خشکسالی به کشاورزان بوشهری پرداخت شد

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان بوشهر از پرداخت غرامت ۱۳۱ میلیارد ریالی به کشاورزان خبر داد.

غلامعلی حسینی پناه در گفتگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: در سال گذشته صندوق بیمه کشاورزی استان بوشهر ۷۷۶۷۱ هکتار از اراضی کشت گندم زیر پوشش خود داشته و در جهت جبران خسارت ناشی از خشکسالی و تنش خشکی مبلغ ۱۳۱ میلیارد ریال غرامت پرداخت نموده است.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان بوشهر بیمه محصول را ضامنی برای جلوگیری از هدر رفت زحمت و سرمایه کشاورزان بر اثر خسارت ناشی از حوادث دانست و توضیح داد: به طور کلی چند نوع خشکسالی وجود دارد؛ برای مزارع دیم از تعریف خشکسالی کشاورزی و هواشناسی و برای مزارع آبی خشکسالی هیدرولوژی استفاده می‌شود، چراکه غیر از بارندگی، وابسته به دیگر منابع آبی است.

وی ادامه داد: در تنش خشکی طی هر زمان (چه در مزرعه آبی و چه مزرعه دیم) به هر دلیل به گیاه آب نرسد، گیاه دچار تنش خشکی می‌شود و در صورتی خشکسالی تلقی می‌گردد که به علت کم بارشی هیچگونه محصولی برداشت نشود.

این مقام مسؤول بیان کرد: در صندوق بیمه کشاورزی نیز خسارت خشکسالی مزارع آبی و دیم از متوسط به بالا زیر پوشش بیمه قرار دارند و در سال‌های قبل نیز در جهت مساعدت به کشاورزان در صورتی که طبق تعاریف علمی مزارع دارای تنش خشکی بوده، خسارت پرداخت شده است.

حسینی پناه خاطرنشان کرد: در بسیاری از نقاط جهان ریسک‌های کوچک و جزئی زیر پوشش بیمه قرار ندارد و جبران خسارت متعلق به کشاورزان می‌باشد و برای ارائه خدمات بیمه‌ای در بخش کشاورزی به دنبال ریسک‌های متوسط، بزرگ و فاجعه بار می‌روند.

وی افزود: با این حال خوشبختانه در ایران همه انواع ریسک‌ها زیر پوشش بیمه برده شده و اگر صندوق بیمه به سمت پوشش دادن ریسک‌های متوسط و بزرگ حرکت کند مبلغ خوبی برای پوشش گسترده و سریع ریسک‌های متوسط و بزرگ پس انداز می‌شود و دولت هم به جبران ریسک‌های فاجعه بار اقدام می‌کند و هم اینکه این اقدام روی حق بیمه‌ها اثرگذار می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *