کاهش ۳۲ درصدی بارش‌ درآذربایجان‌غربی/ خطر خشکسالی کدام شهرهای آذربایجان‌غربی را تهدید می‌کند

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی بارش‌ها در استان طی سال آبی گذشته، گفت: ۵ شهرستان‌ چایپاره، شوط، پلدشت، بوکان و مهاباد در خشکسالی شدید تا بسیار شدید به‌سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی، حبیب عبدلی مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته در استان اظهارکرد: در پایان سال آبی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹ )میانگین بارش استان  ۲۵۷.۸ میلی‌متر بوده که نسبت به سال زراعی گذشته ۳۲ درصد کاهش و نسبت به دوره آماری بلندمدت ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به میانگین بارش‌ها در سال آبی جاری نیز گفت: از ابتدای سال آبی جاری( ۱۴٠٠_۱۴٠۱)، ۳۸.۷۷ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد و نسبت به دراز مدت ۲۴ درصد کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی استان تصریح کرد: در دوره یک ساله منتهی به پایان مهر ۱۴۰۰ تمامی شهرستان های استان درگیر خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بوده‌اند که وضعیت شهرستان‌های چایپاره، شوط، پلدشت، بوکان و مهاباد شدیدتر است. 

عبدلی اظهار کرد: بررسی شرایط از نظر خشکسالی در دوره ۱۰ساله ، نوار غربی استان در حد نرمال و شهرستانهای بوکان، میاندوآب  و بخش‌هایی از خوی، چایپاره، شوط، ماکو و پلدشت دارای خشکسالی شدید تا بسیار شدید بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *