چاره فرونشست‌ها اصلاح الگوی مصرف آب است

وزیر نیرو گفت: برای فرونشست‌ها راهی جز اصلاح الگوی مصرف آب و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف نیست‌.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی اکبر محرابیان ظهر امروز در بازدید از وضعیت فرونشست روستای حبیب آباد شهرستان برخوار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصل ماجرای فرونشست‌ها برداشت مازاد بر تعادل منابع آب زیرزمینی است و برداشت‌ها مناسب نبوده است از این رو راهی نداریم جز اینکه میزان مصارف و منابع را متعادل کنیم.

وی ادامه داد: باید مصارف را به ویژه در بخش کشاورزی معقول کنیم زیرا تقریباً ۹۰ درصد آب کشور صرف کشاورزی می‌شود،
جمعیت افزایش پیدا کرده و مصرف بالا رفته است اما مصارف کشاورزی را با شیوه‌های نوین تعدیل نکردیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از چاه‌ها آب برداشت شده و به روش‌های سنتی مانند ثقلی و غرقابی محصول تولید می‌شود، اضافه کرد: این در حالی است که راندمان تولید کشاورزی کشور بسیار کم است و هیچ راهی جز اصلاح مصرف آب نیست که این موضوع در مدتی معقول و با برنامه ریزی حتماً اصلاح می‌شود.

در این بازدید همچنین رضا اسلامی مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان اصفهان با بیان اینکه میزان فرونشست دشت برخوار حدود ۴۰ تا ۵۰ برابر میانگین جهانی است، اظهار داشت: میزان نشست این منطقه ۱۷۴ میلی متر در سال است در حالی که در جهان چهار میلی متر فرونشست در سال بحران شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ضخامت آبرفت دشت برخوار ۲۸۰ تا ۳۰۰ متر است، افزود: خاک این منطقه از جنس رسوبات ریزدانه است و جنس آن به گونه‌ای است که بارندگی خاک را حل می‌کند. روی زمین می‌بینیم خاک وجود دارد اما زیر آن خالی است.

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان اصفهان گفت: برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی دشت اصفهان از سال ۱۳۷۸ افزایش یافته در حالی که تغذیه آبخوان کاهش یافته است و اگر زاینده رود جریان داشت و کشاورزی وجود داشت این دشت دچار بحران نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر نیرو و هیئت همراه پس از بازدید از وضعیت فرونشست حبیب آباد اصفهان، از تصفیه خانه آب بابا شیخعلی در غرب شهرستان اصفهان با بالگرد به صورت هوایی بازدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *