سیل ۴۲ هزار واحد مسکونی روستایی زنجان را تهدید می کند

از مجموع بیش از ۴۲ هزار واحد مسکونی در معرض خطر سیل استان ۱۸ هزارو  ۱۶۹ واحد مسکونی معادل ۴۳ درصد مقاوم سازی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری صداوسیمای مرکز زنجان؛ مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای پیشگیری و مقابله با وقوع سیل در استان امری ضروری بوده که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است، گفت: ۲۷۵ روستا با ۴۲ هزار ۵۵۵ واحد مسکونی در محدوده سیل استان قرار دارند.
رضا خواجه‌ای افزود: از مجموع بیش از ۴۲ هزار واحد مسکونی در معرض خطر سیل استان ۱۸ هزارو  ۱۶۹ واحد مسکونی معادل ۴۳ درصد مقاوم سازی شده است.

وی اضافه کرد: سیل یک پدیده طبیعی است و در هنگام بروز به مانند هر بلای طبیعی دیگر دارای آثار تخریبی غیرقابل اجتناب است.

این مسوول ادامه داد: بر اساس جغرافیای طبیعی استان و میزان حادثه خیزی برخی مناطق آن، در بعضی موارد اثرات سوء ناشی از وقوع سیل کمتر از زلزله نبوده و عدم پیشگیری از وقوع آن می‌تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را بر جای گذارد.

خواجه ای، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه را بسیار ضروری و حیاتی عنوان کرد و افزود: تعیین حریم و بستر برای رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در آنها، ایمن سازی ساختمان‌ها در مقابل سوانح و حوادث و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها برای تسهیل در عبور سیلاب‌ها از مهمترین مواردی است که باید از سوی دستگاه‌ها و مردم جدی گرفته شود.

وی پیشگیری از وقوع بحران و آمادگی با حوادث و مخاطرات طبیعی را لازمه مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اقدامات پیشگیرانه‌ای همچون احداث کانال‌های انتقال آب و سیل بند‌ها پیش از وقوع حادثه، تهیه و تدوین نقشه خطرپذیری سیلاب و جلوگیری از ساخت و ساز در بستر مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها و ساماندهی بنا‌های ساخته شده در محدوده آنها، نقش مهم و موثری در کاهش آسیب‌ها و خطرات  داشته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان افزود: از مجموع ۹۲ هزارو ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی ۵۱ هزار واحد مسکونی معادل ۵۵ درصد در سطح استان مقاوم سازی شده و در زمان حاضر نیز مقاوم سازی پنج هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در سال جاری در دستور کار این نهاد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *