خشکسالی امان قنوات چهارمحال و بختیاری را بریده است

خشکسالی پدیده‌ای نوظهور نیست و از بیش از یک دهه گذشته کشور درگیر این بلای طبیعی شده است، چهارمحال و بختیاری در روزگارانی نزدیک به ۱۰ درصد آب موردنیاز کشور را تامین می‌کرد، اما اکنون به دلیل خشکسالی با کمبود شدید آب در حوزه‌های مختلف به‌ویژه شرب مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، خشکسالی و کمبود بارش‌ها طی سالیان گذشته، موجب خشکیدگی قنوات در چهارمحال و بختیاری شده است، قنات از دیرباز بهترین و کم هزینه‌ترین روش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی بوده که متاسفانه به دلیل برداشت‌های بی‌رویه، خشکسالی و کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی آبدهی قنوات کاهش و همچنین منجر به خشک شدن آن‌ها نیز شده است.

البته در صورت بارش‌های موثر، امکان احیای قنوات وجود دارد، اما این امر هزینه‌بر است و در صورتیکه بتوان با اصلاح الگوی کشت، میزان برداشت آب از قنوات را کاهش داد، می‌توان گفت تا حدودی مشکل کم‌آبی و آبدهی قنوات از این طریق جبران خواهد شد.

خشکسالی و کمبود بارش، دلیل خشکیدگی قنوات

غلامرضا ذاکری- مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی چندین سال گذشته به دلیل کمبود بارش و خشکسالی با خشکیدگی قنات‌ها در استان مواجه هستیم.

وی افزود: متاسفانه باتوجه به کاهش بارش‌ها، قنات‌ها چهارمحال و بختیاری از شرایط خوبی برخوردار نیستند، به طوری که نیمی از قنات‌های استان خشک شده و مابقی با کمبود آب مواجه هستند، آن دسته از قنات‌هایی که خشکیده‌اند، امکان انجام هیچ‌گونه اقدامی برای آن‌ها وجود ندارد، البته قنات‌هایی که کم‌آب شده‌اند در صورت انجام لایروبی زمینه افزایش آبدهی آن‌ها وجود دارد.

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: باتوجه به شرایط موجود و به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش سطح ایستایی آب قنات‌هایی که خشک شده‌اند بعد از آبدهی می‌توان آن‌ها را مرمت، بازسازی یا احیا کرد و سطح ایستایی قنات را تغییر داد، به این معنا که سطح ایستایی آب، به میزان بارش‌ها و ذخیره آب‌های زیرزمینی بستگی دارد که از این طریق سطح ایستایی آب افزایش و در مسیر قنات جریان پیدا می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: طی سه سال گذشته با اعتبار حدود شش میلیارد تومان ۱۰۰ رشته از قنات در استان لایروبی شده است، از طرفی در سال‌جاری لایروبی  ۱۳۰ رشته قنات با اعتبار مصوب ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، مراحل اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: قدیمی‌ترین قنات استان با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال، قنات لقدنبه و طولانی‌ترین قنات به طول هفت کیلومتر مربوط به قنات سفیددشت است.

وی با بیان اینکه نوع بارش در جریان داشتن قنات‌ها تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: در صورتیکه بارش از نوع برف باشد، به‌صورت مداوم و در طول تابستان قنات جریان خواهد داشت و از این طریق مفید است، بنابراین اگر بارش‌های زمستانه امسال از شرایط بهتری برخوردار باشد، امید است قنوات خشکیده احیا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *