زنگ خطر فرونشست زمین در تهران با برداشت آب‌های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: برداشت بیش از حد میزان لازم از منابع آب زیرزمینی، تهدید فرونشست زمین در تهران است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا بختیاری ظهر امروز در جلسه صحن شورای شهر تهران اظهار کرد: استان تهران با کمتر از یک درصد مساحت کل کشور حدود ۱۸ درصد جمعیت یعنی قریب به ۱۵ میلیون نفر را در خود جای داده است.

وی گفت: متوسط بارندگی سالانه در تهران ۲۸۰ میلی‌متر و یک سوم متوسط بارندگی جهانی است، مصارف آب استان تهران حدود ۴ میلیارد و ۳۱۵ میلیون مترمکعب است که از این مجموع حدود یک و میلیون و ۷۸۰ مترمکعب از منابع آب‌های سطحی و مابقی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به متوسط کسری حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعبی مخزن سالانه آب در استان تهران، خاطرنشان کرد: به عبارت بهتر سالانه همین میزان بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود.

کاهش ۳۷ درصدی بارندگی‌ها

بختیاری سال آبی گذشته را بدترین سال آبی برای تهران برشمرد و بیان کرد: کاهش حدود ۳۷ درصدی بارندگی‌ها ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن را رقم زد.

وی حجم آب مخازن ۵ سد تامین کننده آب شرب شهر تهران را هم اکنون حدود ۵۲ میلیون مترمکعب خواند که در مقایسه با سال گذشته۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخارن را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران میزان مصرف آب شرب شهر تهران را از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶۹۰ میلیون مترمکعب خواند و افزود: با وجود کاهش بارندگی‌ها، گرمای هوا و شیوع کرونا، اما به واسطه فرهنگسازی صحیح میزان مصرف در پایتخت در مقایسه با سال گذشته روند افزایشی به خود ندید.

بختیاری تاکید کرد: به این ترتیب امسال کلانشهر تهران با قطعی ناشی از کمبود آب مواجه نبوده، از این پس نیز به نحوی برنامه‌ریزی می‌کنیم که تا پایان سال مشکلی در زمینه تامین و مصرف آب شرب شهروندان وجود نداشته باشد.

برداشت مازاد ۱۵۰ میلیون مترمکعبی از آب‌های زیرزمینی

وی ادامه داد: آب شرب شهر تهران به میزان حدود یک میلیارد و ۱۰۰ مترمکعب متر است که از پنج سد طالقان، امیرکبیر، لار، لتیان و مارون و ۵۴۰ حلقه چاه تامین می‌شود، همچنین در شرایط طبیعی سهم تامین آب از آب‌های سطحی ۷۰ و منابع زیر زمینی ۳۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به وجود یکهزار و ۱۸۷ حلقه چاه در استان تهران، گفت: بیلان منفی قریب به ۱۵۰ میلیون مترمکعبی تهدیدی برای استفاده بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی است.

بختیاری فرونشست زمین در برخی مناطق جنوبی شهر و استان تهران را ناشی از برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی دانست و بیان کرد: همچنین وضعیت فرونشست در حوزه البرز جنوبی در سال ۸۹ حدود ۱۰ و در سال ۹۷ از ۵ تا ۳۰ سانتی‌متر بوده است که خود گواه وضعیت منابع آبی زیرزمینی در تهران و البرز است.

اجرای شبکه فاضلاب در ۸۸ درصد شهر تهران

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت ۷ تصفیه‌خانه فاضلاب در تهران، عنوان کرد: احداث تصفیه خانه هفتم در جنوب تهران سهم قابل توجهی در کاهش مصرف منابع آبی زیرزمینی و خاموشی ۱۰۰ حلقه چاه داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از تعبیه و جانمایی ۳۷۰ مخزن اضطراری برای مواقع بحران‌های احتمالی در تهران خبر و ادامه داد: از سویی در صورت تکمیل طرح رینگ تهران همه سد‌ها و تصفیه خانه‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.

بختیاری تاکید کرد: قریب به ۸۸ درصد شبکه فاضلاب در مناطق ۲۲گانه تهران اجرایی شده و متوسط فاضلاب تهران حدود ۷۷ درصد پیشرفت دارد، همچنین ۱۲ تصفیه خانه در شهر تهران وجود دارد و ۳۵ درصد فاضلاب تهران نیازمند احداث ۱۰ تصفیه خانه دیگر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *