مبارزه با آفت تشی(سی‌خور) در حاجی آباد آغاز شد

مبارزه با آفت تشی(سی‌خور) در حاجی آباد آغاز شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حاجی آباد  روز سه شنبه گفت: به دلیل خشکسالی‌های متوالی آفات و بیماری‌های درختان جنگلی از نوع بنه در مراتع چاه انجیر و چاه نار پلنگی حاجی‌آباد مورد حمله جانور تشی(سیخور) قرار می‌گیرد.

ایوب شکاری افزود: طرح پیشگیری و مبارزه با این آفت در ۵۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی مراتع حاجی‌آباد انجام می‌شود.

“تشی برخلاف جوجه تیغی که یک پستاندار از خانواده خارپشت‌هاست،پستانداری از خانواده جوندگان است و می‌توان آن را بزرگترین جونده ایران دانست.

تشی خارهای بلندی روی بدنش دارد و زمانی که آن‌ها را به اصطلاح سیخ می‌کند، از جثه معمولی اش بزرگتر به نظر می‌رسد و  اندازه آن‌ها نسبت به جوجه تیغی‌ها بزرگ‌تر است و وزن آن‌ها بین ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرم است، آن‌ها نیز مانند جوجه تیغی ها شبگرد هستند و در این مواقع فعالیت بیشتری دارند.

آن‌ها تمام قسمت‌های گیاهان را از پیاز و ریشه گرفته تا ساقه و برگ مصرف می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین میوه‌هایی مانند خرما، مهره‌داران کوچک و برخی مواقع لاشه حیوانات (البته به دلیل جذب کلسیم، منظور استخوان های لاشه حیوانات است) را نیز می‌خورند. عمر تشی‌ها حدودا ۱۵ سال است و تا ۲ ماهگی نزد مادر خود زندگی می‌کنند. تشی‌ها به طور معمول به صورت انفرادی زندگی می‌کنند و بیشتر در جنگل‌ها، باغ‌ها و اطراف زمین‌های کشاورزی زندگی می‌کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حاجی آباد در ادامه از توقف عملیات زمین‌های روستای معدنوییه در این شهرستان خبرداد و ابرازداشت: این زمین‌ها توسط نیروهای یگان اداره به استناد تبصره ماده ۵۵ پس از تفهیم متصرف از ملی بودن زمین عملیات در اول کار متوقف و دستگاه از زمین مورد نظر خارج شد.  

شکاری اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت اداره این شهرستان هم‌چنین با رفع تصرف زمین ملی عباس آباد سرنی، یک‌هزارو۹۶۸ متر مربع از زمین تصرفی را به بیت‌المال بازگرداندند.

وی هشدار داد: کسانی که به صورت غیرمجاز اقدام به تخریب عرصه‌های مرتعی و جنگلی و احداث بنا و کشت در زمین‌های ملی می‌کنند به صورت قاطع با آن‌ها برخورد می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حاجی آباد یادآور شد: مردم هرگونه تخریب و دخل و تصرف در زمین‌های ملی را از طریق شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان اطلاع‌رسانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *