فرونشست دشت اصفهان- برخوار قابل کتمان نیست

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با بیان اینکه نشست دشت اصفهان- برخوار که فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز در آن واقع شده، قابل کتمان نیست، گفت: در آینده با توجه به داده های مرکز زمین شناسی، میزان نشست فرودگاه اصفهان اعلام و بعد از نتیجه نهایی گزارش ها در آبان ماه، ایمن سازی های لازم در این مرکز انجام خواهد شد.

رضا اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد خبر روز گذشته مبنی بر کج شدگی برج مراقبت فرودگاه اصفهان به دلیل فرونشست زمین در فضای مجازی، اظهار کرد: باید توجه داشت که دشت اصفهان-برخوار به مساحت ۱۶۰۶ کیلومتر دشتی یکپارچه است و هر سازه ای که در آن قرار دارد از جمله ۸۱۵ هزار واحد مسکونی، سازه های تاریخی، نیروگاه، فرودگاه، پالایشگاه و ۲.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن در آن و  زیست بوم اصفهان … چه بخواهیم چه نخواهیم، متاثر از فرونشست خواهند شد.

وی افزود: به طور قطع عامل فرونشست زمین مدیر فرودگاه، یا نیروگاه و … نیست، بلکه دلیل اصلی آن برداشت بیش از اندازه از آبخوان دشت اصفهان-برخوار بوده که با توجه به متراکم شدن لایه های زمین، فرونشست در حال اتفاق افتادن است و اینکه امروز بگوییم فلان مسئول بی توجهی کرده، به دور از انصاف است.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان درباره فرونشست فرودگاه اصفهان، گفت: از سال ۹۸ موضوع بررسی فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان به جد توسط حوزه مدیریتی فرودگاه دنبال می شود.

وی توضیح داد: به عنوان نمونه برای بررسی تغییرات سطح آب های زیرزمینی، اجازه حفر دو چاه پیزومتری در فرودگاه اصفهان با نظارت شرکت آب منطقه ای داده شد، از سوی دیگر با بررسی میزان نرخ فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان توسط سازمان زمین شناسی در این مرکز موافقت شد.

اسلامی افزود: از دی ماه سال ۹۹ کار مکان یابی ایستگاه های GPS در فرودگاه توسط کارشناسان سازمان زمین شناسی انجام و پنج مکان مشخص شد و سازه مربوط با مشورت کارشناسان سازه و وضعیت خاک در منطقه طراحی و ساخته شد و از اردیبهشت امسال، نخستین دوره برداشت انجام شده و تاکنون نیز برداشت اطلاعات ۵ دوره به فاصله زمانی یک ماه انجام شده است که بعد از قرائت دوره ششم، گزارش اولیه میزان فرونشست فرودگاه اصفهان توسط سازمان زمین شناسی مبتنی بر اطلاعات GPS برای مراجع ذیربط منتشر خواهد شد.

وی تاکید کرد: تا به امروز سازمان زمین شناسی هیچ گونه آماری مبنی بر اینکه میزان دقیق فرونشست در فرودگاه اصفهان چقدر بوده، منتشر نکرده است، البته در سال ۹۸ سازمان نقشه برداری کشور اطلس فرونشست دشت اصفهان را براساس پردازش داده های ماهواره سنتینل ۱ منتشر کرد.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان تصریح کرد: اصل موضوع این است که براساس مطالعاتی که توسط کارشناس متخصص این حوزه انجام شده میزان آب قابل استحصال از آبخوان دشت اصفهان – برخوار ۴.۴۵ میلیارد مترمکعب است که اگر برداشت ها با همین روند و بدون تغذیه آبخوان ادامه یابد تا سال ۱۴۰۹ و خوشبینانه تا سال ۱۴۱۸ آبی در آبخوان نخواهد بود و به طور قطع بر حیات اصفهان تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تنها ۹ سال فرصت داریم، افزود: هر روزی که اقدامی برای برقراری جریان دائمی زایندرود و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز و غیرمتعارف نشود زمان را از دست می دهیم، بنابراین باید به آبخوان یک تنفس ۱۰ ساله داده شود تا بتواند خود را حفظ کند.

اسلامی با تاکید بر اینکه نشست دشت اصفهان- برخوار که فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز در آن واقع شده، قابل کتمان نیست، تصریح کرد: باید توجه داشت زمانی که آبخوان دشت اصفهان-برخوار خالی شود و آبی نباشد، نه تنها آبادانی از بین می رود بلکه اصفهانی هم نخواهد بود، در آن شرایط فرقی نمی کند که فرودگاه، نیروگاه، ورزشگاه و پالایشگاه باشد یا نباشد.

وی درباره اهمیت فرودگاه اصفهان و بررسی میزان نرخ سالایه فرونشست آن، گفت: فرودگاه اصفهان یکی از مراکز استرتژیک است و از سوی دیگر آنچه که ما بر آن اصرار داریم توسعه گردشگری در اصفهان تقدم آن بر توسعه صنعت و کشاورزی است، بنابراین برای این توسعه باید زیرساخت هایی آن همچون حمل و نقل هوایی آماده باشد.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با تاکید بر اینکه فرونشست زمین در اصفهان در حال رخ دادن است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ داده ای از فرونشست فرودگاه اصفهان و هیچ ادعایی مبنی بر کج شدگی برج مراقبت آن نداریم.

وی گفت: در آینده با توجه به داده های مرکز زمین شناسی، میزان نشست فرودگاه اصفهان اعلام و بعد از نتیجه نهایی گزارش ها در آبان ماه، ایمن سازی های لازم در این مرکز انجام خواهد شد.

اسلامی درباره خبر کج شدگی برج مراقبت فرودگاه اصفهان، گفت: اظهارنظر در مورد کج شدگی یک سازه در تخصص یک زمین شناس نیست و باید متخصص سازه در این باره صحبت کند.

وی تصریح کرد: امروز شاهد برخی اخبار غیررسمی و غیرموثق از فرونشست از کانال های غیررسمی در اصفهان هستیم که برخی با دامن زدن به آن به نوعی خواسته یا ناخواسته سعی بر منحرف کردن افکار عمومی از اصل موضوع فرونشست دارند.

وی در ادامه درباره تاثیر فرونشست بر سازه ها و حتی لوله های انتقال سوخت و گاز در محدوده فرودگاه، توضیح داد: شرکت لوله، خط و مخابرات نفت مسیر خطوط سوخت از پالایشگاه به فرودگاه را برای سازمان زمین شناسی مشخص کرده که در طول مسیر ۵ ایستگاه GPS نصب شده است که همزمان با پایش فرودگاه در حال انجام است و گزارش اولیه آن نیز اواسط آبان ماه منتشر خواهد شد.

وی در مورد آسیب مخازن سوخت در محدوده فرودگاه از فرونشست، گفت: تاکنون از نزدیک در این خصوص بررسی انجام نداده ایم تا مشخص شود مخازن سوخت در داخل فرودگاه تحت تاثیر فرونشست قرار گرفته اند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *