تغییرات اقلیم و افرایش اثرات خشکسالی در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خشکسالی یا از پیامدهای پدیده جهانی تغییر اقلیم و گرمایش زمین است که به دلیل واقع شدن ایران در عرض ۳۰ درجه شمالی (کمربند بیابانی و خشک) تاثیر پذیری بیشتر و شدیدتر دارد.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان خراسان جنوبی با محاط شدن بین دو کویر بزرگ لوت و مرکزی و همچنین بادهای ۱۲روزه سیستان  حدود ۲۰ سال خشکسالی در وضعیت حساس تری واقع است.

وی افزود: پدیده خشکسالی در عرصه‌های منابع طبیعی، فقر پوشش گیاهی و فرسایش خاک را به همراه دارد و شیوع آفات و بیماری‌ها نیز در مراتع و جنگل‌ها از جمله آثار این پدیده است.

نصرآبادی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای مدیریت و بهره‌وری از سیلاب و رواناب، اصلاح و توسعه پوشش گیاهی در جنگل و مرتع، طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی و جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و عملیات حفاظتی فیزیکی ازبرنامه‌های کاری حوزه برای سازگاری با پدیده‌ها و پیشگیری وکاهش اثرات خشکسالی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرونشست زمین بیشتر ناشی از برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و چاه است، گفت: بعد از وقوع فرونشست راهی برای بازگشت وجود ندارد و تنها با مدیریت سریع برداشت‌های غیر مجاز و مصلوب نمودن چاه‌های غیر مجاز و توسعه طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان جلوی تشدید و ادامه آن را گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون برای ۱۰ میلیون هکتار از مساحت استان عملیات کاداستر (حدنگاری) انجام شده است.

نصرآبادی اظهار کرد: مساحت کل استان ۱۵ هزار و ۷۹ هکتار است که از این مساحت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی ملی است.

وی افزود: از سال ۹۳ تاکنون طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی در سطح ۱۰ میلیون هکتار به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به ضرورت انجام حدنگاری اراضی ملی و تاکید سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: حدنگاری باقیمانده اراضی ملی استان تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

نصرآبادی اجرای تعامل، همگرایی و اقدامات مشترک میان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولی اراضی ملی و دولتی، سازمان امور اراضی متولی اراضی کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی مالکیت در کشور را از دلایل جهش در اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: تعامل این سه سازمان منجر به تدوین یک دستورالعمل سه جانبه کاداستر اراضی ملی، دولتی و کشاورزی شد که به امضای رؤسای سه سازمان رسید و به استان‌ها ابلاغ شد و در نتیجه همه سه دستگاه در سطح استان‌ها با هم تعامل کردند.

وی درباره هزینه اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی، اظهار کرد: به طور متوسط هر هکتار کاداستر اراضی ملی و دولتی بین ۴ تا ۹ میلیون تومان هزینه دارد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه تاکنون در شهرستان‌های نهبندان، بیرجند، زیرکوه و درمیان عملیات حدنگاری اراضی ملی انجام شده است، یادآورشد: قرارداد انجام عملیات حدنگاری برای اراضی ملی باقیمانده با مشارکت شرکت‌های مشاور تا پایان ماه جاری منعقد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *