۹۶درصد چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری: بر اساس آخرین گزارش‌ها ۹۶درصد مساحت استان درگیر خشکسالی شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال و بختیاری، مهران چراغپور در همایش کشت پاییزه سال ۱۴۰۰-۱۴۰۰۱ گفت: در همه مناطق استان در سال زراعی جاری (از مهرماه سال گذشته تا آخر اول مهرماه امسال) بارندگی ۴۰درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته که این امر باعث شد که این استان دومین استان کم بارش پس از استان کرمانشاه در کشور ثبت شود.

وی افزود: هم اکنون ۱۰۰درصد مساحت شهرستان اردل، ۸۴درصد بروجن، ۱۰۰درصد بن و سامان، کیار و لردگان، ۹۴درصد شهرکرد، ۹۶درصد فارسان و ۹۷درصد مساحت کوهرنگ درگیر خشکسالی شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در پاییز حدود ۱۸میلمتر بارش نسبت به بلند مدت اتفاق افتاد که بیشترین میزان این بارش‌ها در اواخر پاییز اتفاق افتاد و ۱۰درصد افزایش بارش در پاییز سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته داشتیم.

چراغپور افزود: میانگین بارش در سال زراعی جاری در استان ۱۸۹میلمتر بارش بوده است که در سرجمع بارش سال زراعی ۱۳۶میلیمتر کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت در فصل زمستان اتفاق افتاد.

وی گفت: در فصل بهار در سال زراعی جاری ۱۱۴میلمتر بارش در استان کاهش داشت که این میزان در بلندمدت ۱۲۴میلیمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به افزایش دمای هوای استان در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: دمای هوای استان در فصل پاییز نسبت به دوره مشابه، دو درجه و بلند مدت مدت نیم درجه افزایش و در فصل زمستان نیم درجه و بلندمدت حدود دو درجه افزایش داشت و بهمن ماه گرمی نسبت به بلندمدت در استان تجربه شد.

به گفته چراغپور، در فصل بهار هم ۲.۶درجه و بلندمدت ۲.۷درجه و فصل تابستان هم ۱.۱درجه دمای هوا در استان افزایش داشت.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: در فصل پاییز سال زراعی آینده (از اول مهر۱۴۰۰ تا اول مهر۱۴۰۱) بارش‌ها به صورت میانگین بلندمدت دورتر اتفاق می‌افتد و از اواسط آبان بارش‌های پراکنده در استان آغاز و بارش‌های مؤثر از آذر در استان آغاز می‌شود.

چراغپور به افزایش دما، تبخیر و کاهش بارش در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در سال زراعی آینده بارش‌ها کمتر از میانگین طبیعی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در زمستان کمبود بارش جبران شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *