خسارت سرما و خشک‌سالی به محصول گندم در قوچان؛ ۹۰ درصد کشت دیم از بین رفت

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: متأسفانه بارش ۱۵۰ میلی‌متری باران در سال زراعی جاری و خشک‌سالی بی‌سابقه که طی ۵۰ سال گذشته آن را ندیده بودیم، به همراه سرمای زمستان باعث شد صدمه زیادی به سطح زیر کشت گندم این شهرستان وارد شود.

مهران حیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان اظهار کرد: این شهرستان یکی از قطب‌های اصلی تولید بذر دیم استان درزمینه گندم به شمار می‌آید و ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خود را به کشت گندم دیم و ۵ هزار هکتار را به گندم آبی اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان یادآور شد: متأسفانه بارش ۱۵۰ میلی‌متری باران در سال زراعی جاری و خشک‌سالی بی‌سابقه که طی ۵۰ سال گذشته آن را ندیده بودیم به همراه سرمای زمستان باعث شد صدمه زیادی به سطح زیر کشت گندم این شهرستان وارد شود.

وی بابیان اینکه ۹۰ درصد کشت دیم این شهرستان تخریب شد، افزود: متوسط عملکرد به ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار رسید که این برای کشاورز دارای صرفه اقتصادی نبود تا با کمباین برداشت محصول را انجام دهند درصورتی‌که سال گذشته متوسط عملکرد به یک و نیم تن در هکتار می‌رسید.

حیاتی تصریح کرد: در اراضی آب نیز چون محصول نیاز جدی به منابع آبی و بارندگی دارد متوسط عملکرد ۴ تن در هکتار به ۲/۲ تن در هکتار کاهش یافت و این در حالی بود که شهرستان قوچان تعهد خرید ۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم را داشت و متأسفانه به این مسئله دست پیدا نکرد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به اینکه محصول گندم یک‌هزار و ۵۰۰ تن بذری، یک هزار و ۲۵۰ تن به‌صورت توافقی و ۲ هزار و ۵۰۰ تن خرید تضمینی انجام گرفت، بیان کرد: در زمینهٔ بذر دیم نیز کشاورزان نتوانستند بذر هرساله‌ای که برای سال آینده کشت می‌کردند امسال تولید کنند و ذخیره بذری نیز در اختیار آن‌ها نبود و در حوزه آبی نیز بذر تولیدی ضعیف بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام‌شده درزمینه تأمین بذر، گفت: قریب به ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی این شهرستان برای تأمین بذر موردنیاز اعطا شد که تاکنون یک‌هزار و ۱۷۵ تن بذر آبی و ۲۲۶ تن بذر دیم در محصول گندم و ۱۲۰ تن بذر آبی و دیم برای جو تهیه‌ شده است.

حیاتی با بیان اینکه شرایطی برای اختصاص بذر مورد نیاز به کشاورزان در نظر گرفته‌شده است، اظهار کرد: یکی از این شرایط انجام بیمه محصول توسط کشاورز بوده تا جهاد کشاورزی ۵۰ درصد بذر آبی و ۳۰ درصد از بذر گندم دیم موردنیاز را تأمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *