فرونشست اصفهان به ۱۲ هزار کیلومتر رسیده است

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان گفت: اسفند ۱۳۹۸ فرونشست استان اصفهان به ۸ هزار و ۲۳۰ کیلومتر رسید؛ در اسفند ۱۳۹۹ این عدد به ۱۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر و در خرداد ۱۴۰۰ به بالای ۱۲ هزار کیلومتر رسیده است.

به گزارش خرگزاری فارس از اصفهان، رضا اسلامی صبح امروز در هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فرونشست زمین در استان اظهار داشت: از سال ۱۳۷۹ که جریان دائمی زاینده‌رود قطع شد و اجازه دادند که حفر بی رویه چاه برای کشاورزی صورت بگیرد، این بلا بر سر آب‌خوان زاینده‌رود آمد.

۶ درصد از مخاطرات دنیا در ایران در حال رخ دادن است

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان ادامه داد: کشور ایران ۱ درصد از کل مساحت دنیا و قاعدتاً ۱ درصد از کل جمعیت دنیا را دارد، اما حدود ۶ درصد از مخاطرات دنیا ‌در ایران در حال رخ دادن است؛ از ۴۴ مخاطره زمین‌شناسی که در دنیا در حال رخ دادن است ۳۵ تا ۳۶ مورد آن در ایران اتفاق می‌افتد و خطرناک‌ترین آنها فرونشست است.

وی گفت: در سال‌های ۱۳۴۴ نقشه‌ای ارائه شد که در آن اصفهان و مرکزی از خطر زلزله در امان بودند؛ طبق همین مورد از آن سال تراکم صنعتی بر این ۲ استان قرار گرفت و تبدیل به تأمین کننده بیش از ۷۰ درصد تولید کشور شدند و در حال حاضر اصفهان که شهری امن بود به شهری ناامن تبدیل شده است.

اسلامی با اشاره بعه موضوع گسل‌ها توضیح داد:در اصفهان ۲۲ گسل شناسایی شده است و این موارد گسل‌هایی بودند که عمدتا خطری نداشتند، اما اگر زلزله اردیبهشت ۱۳۹۲ حبیب‌آباد در شرایط فعلی اتفاق بیفتد در حد لرزش یک لوستر نیست؛ با اصفهان کاری کردیم که با میناب، فیروزکوه و… تفاوتی ندارد.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان در خصوص خسارات فرونشست توضیح داد: تخریب سفره‌های آب زیرزمینی و عدم ذخیره طبیعی آب در آب‌خوان، ادخال آب‌های شور و شیرین، تغییر شکل شبکه آبراهه‌ها، آسیب به شریان‌های حیاتی، خسارت به سازه‌‌های شهری و مسکونی، خسارت جدی به نواحی صنعتی و کشاورزی و… از پیامدها و خسارت‌های فرونشست زمین است.

فرونشست‌ها به هیچ عنوان قابل جبران نیستند

وی تأکید کرد: فرونشستی که در حبیب‌آباد و یا ورزشگاه نقش‌جهان اتفاق افتاده است به هیچ وجه قابل جبران نیست حتی اگر زاینده‌رود به طور دائمی جاری باشد.

اصفهان تنها کلانشهری است که فرونشست به شهر آن نفوذ کرده است

اسلامی یادآور شد: اصفهان تنها کلانشهری است که فرونشست به شهر آن نفوذ کرده است و تفاوت فرونشست اصفهان با تهران جنس رسوبات است؛‌ در شهری مثل گلپایگان که میزان بارندگی آن بیش از حد معمول است و شهری کوهستانی است فرونشست ۱۹.۵ سانتی‌متری ایجاد شده و علت آن آبی است که از گلپایگان به سمت قم می‌رود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان  تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ سازمان زمین‌شناسی در خصوص فرونشست مطالعاتی انجام داد و در بخش درصد مساحت فرونشست استان‌ها، اولین استان با ۷ هزار کیلومتر استان همدان بود و استان اصفهان دهمین استان با ۲ هزار ۳۰ کیلومتر فرونشست بود.

وی افزود: سال ۱۳۹۸ به رئیس سازمان زمین‌شناسی اعلام کردیم که وضع اصفهان به این صورت خوب نیست و پس از آن تفاهم‌نامه‌ای ایجاد شد و سازمان زمین‌شناسی شروع به پایش استان کرد؛ اسفند ۱۳۹۸ عدد فرونشست استان اصفهان به ۸ هزار و ۲۳۰ کیلومتر رسید؛ در اسفند ۱۳۹۹ این عدد به ۱۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر و در خرداد ۱۴۰۰ به بالای ۱۲ هزار کیلومتر رسیده است و این در صورتی است که از ۳۵ دشت اصفهان تنها ۱۴ دشت بررسی شده است.

فرونشست از شمال اصفهان به سمت جنوب در حال حرکت است

اسلامی بیان داشت: در حال حاضر تمرکز جمعیت استان اصفهان به سمت شمال شهر است، جایی که بیش‌ترین میزان فرونشست را در آن شاهدیم اما فرونشست به صورت یک نعل از سمت شمال به جنوب در حال حرکت است؛ اگر امروز فکری به حال فرونشست شمال اصفهان نکنیم و جلوی پیشروی آن را نگیریم به زودی در دیگر نقاط اصفهان به وفور شاهد فرونشست خواهیم بود.

مدیر کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان توضیح داد: به دلیل اینکه در شمال شهر اصفهان المان‌های استان وجود دارد،‌ تصمیم گرفتیم ۲۷ ایستگاه GPS در آن مناطق کار بگذاریم و در بازه‌های ۱ ماهه آن‌ها را قرائت می‌کنیم و گزارش دقیق آن را در آبان ماه ارائه خواهیم داد که هر منطقه تا چه حد نشست خواهد کرد.

وی تأکید کرد:  فرونشست علاوه بر این که خود یک معضل است معضل دیگری را نیز در پی خواهد داشت؛ وقتی لایه آب‌خوان متراکم شود تغییر اقلیم صورت می‌گیرد، در ادامه زمین سفت شده و آب فرصت نفوذ در زمین را ندارد و اگر باران ببارد امکان وقوع سیل وجود دارد.

اسلامی عنوان کرد: زمین‌شناس دکتر زمین است و مطمئن باشید هرکجا عددی ارائه بدهیم عددی دقیق خواهد بود و تصاویر رادار و ماهواره نیست.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان با اشاره به اهمیت زاینده‌رود بیان داشت:‌ اگر زاینده‌رود زایش خود را از دست بدهد با خیابان‌ها هیچ فرقی نخواهد کرد؛ اگر زاینده‌رود را عقیم کنیم شهریت اصفهان را از بین خواهیم برد.

وی در انتها اعلام کرد:‌ برقراری جریان زاینده‌رود،‌ بستن چاه‌های غیرمجاز،‌ فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌‌ها، آب‌خیزداری شهری، سرمایه‌گذاری بر توریسم به جای صنعت و…. از راهکارهای جلوگیری از مشکلات بعدی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *