«زلزله خاموش» در آران و بیدگل/فرونشست سالانه ۸ تا ۱۴ سانتی‌متر

فرماندار آران و بیدگل گفت: تغییر اقلیم همراه با کاهش بارش‌ها و بروز خشکسالی گسترده و به تبع آن پایین رفتن بیش از حد سطح آب‌های زیرزمینی، تشدید پدیده فرونشست را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل بایبوردی بعدازظهر شنبه در نشست کمیته بحران آران و بیدگل، فرونشست زمین در شهرستان آران و بیدگل را «زلزله خاموش» نام برد و اظهار داشت: مهمترین علت این رخداد، بهره‌برداری غیراصولی و بیش از میزان تغذیه آبخوان است.

وی با بیان اینکه میزان فرونشست سالانه در این شهرستان را از ۸ تا ۱۴ سانتیمتر است، افزود: میزان فرونشست زمین در سفیدشهر و نوش‌آباد بین ۱۰ تا ۱۱ سانتی‌متر و ابوزیدآباد بین ۱۲ تا ۱۴ سانتی‌متر بوده است.

کاهش ۸۱ درصدی بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته

فرماندار شهرستان آران و بیدگل با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته گفت: خشکسالی و مدیریت غیرهوشمند و نادرست منابع آبی، زمینه فرونشست زمین را فراهم کرده است.

بایبوردی اضافه کرد: تخریب سفره‌های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان، ادخال آب شور و شیرین، تغییر شکل شبکه آبراهه‌ها به دلیل تغییر شیب، آسیب به شریان‌های حیاتی شهرها مثل پل‌ها، راه‌ها، خطوط راه آهن، مجاری فاضلاب‌ها، خسارت به سازه‌های شهری و مسکونی، خرابی پوشش چاه‌ها، خسارت جدی و جبران ناشدنی به نواحی صنعتی و کشاورزی و ایجاد شکاف زمین در ارتباط با فرونشست از جمله خسارات ناشی از فرونشست زمین است.

وی با اشاره به خط راه‌آهن موسوم به کریدور راه‌آهن شمال – جنوب افزود: از مسئولان راه‌آهن درخواست می‌کنیم موضوع مطالعه زمین شناسی و خاک را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

فرماندار آران و بیدگل بر ضرورت ورود دستگاه‌های متولی تأسیسات شهری و روستایی به موضوع استحکام‌بخشی تأسیسات تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد دستگاه‌های متولی بحث تاب‌آوری این تأسیسات در برابر فرونشست زمین را در دستور کار خود قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *