کارگروه مقابله با آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس در بوشهر تشکیل شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: انتظار است کارگروه مقابله با آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس در استان بوشهر زودتر تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد قلی‌نژاد ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به آلودگی‌های نفتی متعدد و گسترده در خلیج‌فارس تصویب طرح مقابله با آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس می‌تواند نویدبخش سرعت بخشی در مقابله و مهار آلودگی‌ها در سطح دریا و پیشگیری از آلودگی‌ها باشد.

وی تصریح کرد: کارگروه مقابله با آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس می‌تواند با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مسئول باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: با توجه به تصویب و ابلاغ طرح ملی آمادگی و مقابله با آلودگی‌های نفتی و مواد خطرناک و سمی در دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی انتظار است کمیته آن در این استان به زودی تشکیل شود.

آلودگی‌های نفتی متعدد در خلیج فارس

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر، آلودگی‌های نفتی متعددی در خلیج‌فارس رخ داد که ورود آلاینده‌های نفتی به اکوسیستم دریایی موجب خسارات فراوانی به تنوع زیستی موجود شده است.

قلی‌نژاد ادامه داد: تصویب طرح ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی‌های نفتی و مواد خطرناک و سمی در دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی ضروری است.

وی بابیان اینکه برای هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در هنگام وقوع حوادث و آلودگی‌های محیط‌زیست بسیار ارزشمند و مؤثر است گفت: ورود آلاینده‌های محیط‌زیست موجب خسارت فراوان به موجودات زنده دریایی و آلودگی اکوسیستم دریایی و در نهایت خسارت و آسیب به تنوع زیستی دریا می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: دستگاه‌های اجرایی مسئول باید بر اساس طرح ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی‌های نفتی و مواد خطرناک و سمی در دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی اقدام‌های فوری خود را در هنگام وقوع آلودگی انجام و برای پیشگیری نیز اقدام‌های موردنیاز با اولویت انجام پذیرد.

به دلیل وقوع آلودگی‌های متعدد و گسترده در سال‌های اخیر حوزه دریایی و تردد کشتی‌ها با مواد خطرناک و شیمیایی در سواحل استان بوشهر، ضرورت دارد کارگروه استانی مقابله و همکاری در برابر آلودگی‌های نفتی و مواد خطرناک هرچه زودتر تشکیل شود.

در آلودگی دریایی ناشی از نشت نفت در خطوط انتقال نفت و یا تخلیه مواد شیمیایی که باعث آلودگی محیط‌زیست دریا در استان بوشهر در سال‌های اخیر شده اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر خسارات وارده به تنوع زیستی و زیستگاه دریایی را برآورد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، از عاملان این آلودگی‌ها، خسارت وارده را بر اساس میزان آلودگی زیستگاه، مطالبه و پیگیری‌های حقوقی نیز انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *