کاهش بارندگی در کردستان ولزوم صرفه جویی در مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: رواناب‌ها و بارش‌های استان نسبت به سال گذشته، به ترتیب ۵۴ و ۴۰ درصد کاهش داشته و مدیریت مصرف آب در استان نیازمند همراهی مردم است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکزکردستان، آرش آریانژاد افزود: بارندگی امسال نسبت به سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد و به نسبت درازمدت ۳۶ درصد کاهش داشته است.

آریا نژاد گفت: در مرداد ماه سال گذشته در سد قشلاق سنندج ۱۹۹ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشتیم و این رقم در سال جاری به ۱۴۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و با توجه به کاهش محسوس حجم رواناب‌های استان، به همین میزان حجم ورودی و آب ذخیره پشت سد‌ها نیز کاهش یافته است.

وی به مدیریت و صرفه‌جویی آب در دوران خشکسالی تاکید کرد و افزود: باتوجه به کاهش حجم آب سد‌های استان با برگزاری جلسات مشترک با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست استان، چالش‌های پیش روی آب خصوصا در شهرستان‌هایی که کاهش ذخایر آبی آنها در حد هشدار هستند، بررسی و تمهیداتی را اعمال شد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های پدافندی و استفاده از منبع دوم برای تامین آب شرب شهرستان‌ها برای پیشگیری از قطع‌شدن آب خصوصا در فصول گرم سال ضروریست، گفت: خوشبختانه سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج، مشکل این شهرستان را مرتفع می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در صورت اجرای سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج امکان اجرای طرح‌های گردشگری در این سد به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود وموجب رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود.

آرش آریانژاد افزود: خوشبختانه در حال حاضر مشکل حادی بابت تامین آب شرب در برخی شهرستان‌های تابعه استان نداریم، اما در شهرستان بانه با کمبود آب ذخیره پشت سد مواجه هستیم.

آریانژاد با اشاره به مصرف ۹۸ درصدی آب استان در بخش کشاورزی افزود: اگر در بخش کشاورزی میزان ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود رقم قابل ملاحظه‌ای آب به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی استان برگشت داده خواهد شد.
وی گفت: فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، ترویج شیوه‌های مدیریت مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، تعامل و همراهی آحاد جامعه خصوصا کشاورزان، تنها راه برون رفت از خشکسالی و کم آبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *