خشکسالی حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی گلستان خسارت زد

رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته، بر اثر خشکسالی در سال زراعی جاری تاکنون ۴۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به محصولات باغی، زراعی، دامپروری و شیلات در گلستان خسارت وارد شده است.

محمدحسین جانعلی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال در سطح ۱۵۲ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۲۸ هزار هکتار از اراضی دیم استان گندم کشت شد که با توجه به خشکسالی، ۱۸۷ هزار هکتار از اراضی دیم و ۱۱۳ هزار هکتار از اراضی آبی با کاهش عملکرد روبه‌رو شدند.

وی بیان کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته شاهد کاهش ۴۷۰ هزار تنی عملکرد گندم با ارزش ریالی ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان بودیم.

رئیس مدیریت بحران جهاد کشاورزی گلستان در ادامه گفت: در کلزا نیز از سطح ۶۰ هزار و ۵۳۴ هکتار محصول کشت شده، ۴۸ هزار و ۹۲۰ هکتار با کاهش عملکرد روبه‌رو شد که از این سطح ۱۱ هزار و ۶۱۴ هکتار غیرقابل برداشت بود.

جانعلی‌نژاد افزود: میزان کاهش تولید محصول کلزا ۳۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده که ارزش ریالی آن ۴۰۱۸ میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: ۴۸ هزار هکتار از سطح ۸۰ هزار هکتار جو کشت شده در اراضی آبی و دیم استان با کاهش عملکرد روبه‌رو شد که میزان این کاهش ۸۲ هزار تن به ارزش ۴۹۱۹ میلیارد ریال بوده است.

جانعلی‌نژاد تصریح کرد: از سطح ۴۵۲۳ هکتار چغندرقند پاییزه کشت شده در استان، ۴۲۳۷ هکتار با تنش خشکی روبه‌رو شده و ۲۸۶ هکتار کاملاً از بین رفته است. در این محصول نیز کاهش ۴۰ هزار تنی عملکرد با ارزش ریالی ۵۲۸ میلیارد ریال بوده‌ایم.

رئیس مدیریت بحران جهاد کشاورزی گلستان در ادامه با اشاره به خسارت در بخش باغات استان، بیان کرد: از سطح ۱۶۰ هکتار باغ آلبالو ۲۰۷ تن، ۲۰۷ هکتار گیلاس ۲۳۰ تن، ۲۵۱۷ هکتار آلو ۵۸۴۲ تن، ۷۵۷۹ هکتار هلو و شلیل ۱۷۱ هزار و ۷۹ تن، ۶۵ هکتار گوجه‌سبز ۶۴ تن، ۱۷ هکتار زردآلو ۱۷ تن، ۲.۴ هکتار انگور ۵.۶ تن، ۳.۷ هکتار توت درختی ۳.۳ تن و ۱۰۰۰ هکتار توت‌فرنگی ۱۶۷۴ تن کاهش عملکرد داشتیم.

جانعلی‌نژاد تصریح کرد: در بخش دامپروری نیز خشکسالی موجب کاهش ۶۰ هزار تنی عملکرد تولید شیر، ۱۳۵۰ تنی تولید گوشت قرمز و ۵۲۰ تنی تولید عسل و با ارزش ریالی مجموعاً ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال شده است.

وی در خصوص خسارت خشکسالی به شیلات نیز گفت: امسال عملکرد تولید ماهیان گرمابی با کاهش ۲۰۱۸ تنی و ماهیان سرد آبی با کاهش ۱۴۱ تنی به ترتیب با ارزش ریالی ۲۷ و ۷۰ میلیارد ریال روبه‌رو بودیم. در بخش تکثیر ماهیان سردآبی نیز با کاهش تولید ۲۹۹ هزار قطعه‌ای بچه ماهی مواجه بودیم.

رئیس مدیریت بحران جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: در بخش جامعه عشاری استان نیز در پی خشکسالی شاهد کاهش ۲۲ هزار و ۲۰۰ تنی تولید به ارزش ۲۳۹۵ میلیارد ریال بوده‌ایم.

جانعلی‌نژاد به بیمه محصولات در بخش کشاورزی و شیلات اشاره و خاطرنشان کرد: امسال مجموعاً ۱۷۴۰ هکتار از باغات، ۸۸ هزار هکتار گندم، ۵۵ هزار هکتار جو، ۲۵ هزار هکتار کلزا، ۴۳۸۳ هکتار چغندرقند پاییزه، ۱۳ هزار کلنی زنبورعسل، ۱۲۹ هزار رأس دام و ۴۷۶ هزار قطعه ماهی بیمه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *