قم بیش از ۱۰۵ روز در سال درگیر گرد و غبار است

مدیر کل هواشناسی استان قم گفت: قم بیش از ۱۰۵ روز در سال درگیر گرد و غبار است در حالی که در سالهای گذشته تنها ۲ روز در استان قم روزهای توام با گرد و غبار وجود داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، یحیی زارع سه شنبه شب در جلسه بنیاد قم‌پژوهی با موضوع «نقش اداره کل هواشناسی در مقابل پدیده ریزگردها»، افزود: این عمق بحران گرد و غبار در قم را نشان می دهد وبی توجهی به آبریز و خشک کردن منابع زیر زمینی و خشکسالی زمینه ساز بروز پدیده ریزگردها می شود.

وی تصریح کرد: قم خود زمینه گرد و غبار را دارد و دریاچه نمک یکی از این کانون ها است که گرد و غبارهای اخیر در قم نیز نشان داد منشاء داخلی و البته منشاء های خارجی نیز در این میان دخیل است.

زارعی بیان کرد: ترکیه در حال ساخت سدی است که می تواند بسیاری از منابع آبی را به تسخیر خود در آورد که خود می تواند بحران های زیادی را در ایران و کشورهای همسایه ایجاد کند چرا که منابع پایین دست خشک می شود.

وی تصریح کرد: بحران ریزگردها باید با نگاه علمی حل شود و این امر مستلزم مشارکت همه کشورهای همسایه می باشد از طرفی در داخل کشور نیز باید با پژوهش محوری و اقدامات علمی با این پدیده روبرو شد.

مدیر کل هواشناسی استان قم خاطرنشان کرد: اهتمام به دغدغه ها و مشکلات استان قم اهمیت زیادی دارد باید در جهت بهبود وضعیت و شرایط تلاش کنیم و به جای پیدا کردن مقصر به دنبال راهکاری برای حل معضلات باشیم و با همفکری و نگاه علمی راهکارها را دنبال کنیم.

وی اظهار داشت:از پدیده گرد و خاک در کشور با نام ریزگرد یاد می شود که اصطلاح درستی نیست و گرد و خاک می باشد این یک پدیده هواشناسی است که در حیطه مسائل هواشناسی است.

زارعی عنوان کرد:در سالهای اخیر گرد و غبار به دلیل خشکسالی ها در ۸سال قبل و کاهش بارندگی تشدید کرده است به طوری که در سالهای قبل فقط چند روز گرد و خاک داشتیم اما در حال حاضر بیش از ۱۰۰ روز از ایام سال با گرد و غبار مواجه ایم.

وی اظهار کرد: به منظور بیابان زدایی درمنطقه کوه نمک اعتباراتی از سوی مسئولان قم دریافت شد و با کاشت بوته بر روی این طرح مانور دادند در بازدید از منطقه هواشناسی اعلام کرد که ما در سمت شرق استان دچار مشکلات بودیم اما در سمت غرب استان بوته کاری انجام گرفته بود.

زارعی تصریح کرد: در رودخانه قمرود ۱۵ سد احداث شد و این بحران را تشدید کرد چرا که با نگاه کارشناسی این سدها احداث نگردید سال گذشته وزارت نیرو حاضر شد حقابه هایی را به قم بدهد که البته هنوز تحقق نیافته است.

زارعی عنوان کرد: گرد و خاک منشا داخلی و خارجی دارد منشاء داخلی شامل استانهای قم، سمنان و سیستان و بلوچستان در بادهای ۱۲۹ روزه و همچنین غرب، جنوب غرب کشور و بخش هایی از خوزستان و ایلام می باشد بر این اساس ستاد اصلی گرد و خاک کشور در خوزستان تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته دولت مصوبه ای داشت که قرار بود هواشناسی کانون ها را شناسایی کند و در مرحله دوم محیط زیست و منابع طبیعی وارد میدان شوند اما در بند اول محیط زییست هم وارد شد و دیگر هواشناسی را دخیل نکردند و اعتبارات لازم به هواشناسی تحقق نیافت.

مدیر کل هواشناسی استان قم یادآور شد: هنوز برای بحران گرد و غبار کاری علمی صورت نگرفت و هواشناسی در جایگاه خود مورد توجه نیست و جزئی از وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود.

وی گفت:در واقع هواشناسی را در بسیاری از بحران ها مقصر می شناسند اما در هنگام اعتبارات ما نادیده گرفته می شویم در رتبه بندی فعالیت ها رتبه ۵ و در تخصیص اعتبارات رتبه ۱۷۶ را داریم.

زارعی اظهار تصریح کرد:با سفر رهبرمعظم انقلاب به قم اعتباری را برای ایجاد سامانه هشدار سیل در قم در نظر گرفتند که به آب منطقه ای تخصیص یافت در حالی که در حوزه فعالیت های تخصصی هواشناسی بود.

وی خاطرنشان کرد:با تلاش بسیار در سال ۹۴ متقاعد شدند که مسئولیت این کار با هواشناسی است و بعد از ۵ سال توانستیم اعتبار را گرفته و سامانه را طراحی کنیم البته کار علمی و مطالعه ای صورت نگرفته بود که با تلاش شبانه روزی در دو ماه به ثمر نشست.

مدیر کل هواشناسی استان قم بیان کرد:سال گذشته دو سیل ویران گر داشتیم که به سلامت رفع شد و تلفاتی در قم نداشت چرا که با این سامانه آمادگی لازم را داشتیم این سامانه در خاورمیانه بی نظیر است و در کشورهای اروپایی نیز هنوز همانند آن وجود ندارد.

زارعی تاکید کرد:در حال حاضر استان قم نیاز به سامانه گرد و خاک دارد که اگر اعتبارات آن تخصیص یابد می توانیم مشکلات را رفع نمائیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *