خسارت میلیاردی خشکسالی به بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طبق برآوردها بر اثر خشکسالی حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی، تولیدات باغی، ‌زراعی، گیاهی و آبزیان در استان وارد شد.

عطاءالله ابراهیمی چهار مردادماه در حاشیه بازدید از مزرعه گل گلایول در شهرستان بروجن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزان بارندگی بهاره در سال‌جاری در چهارمحال و بختیاری به حداقل خود رسیده است، اظهار کرد: بخش زیادی از اراضی کشاورزی استان تحت کشت دیم بوده و  کاهش بارش به تولید محصولات کشاورزی خسارت وارد کرده است و میزان تولید محصول تا یک سوم کاهش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: طبق برآوردها، بر اثر خشکسالی حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی، تولیدات باغی، ‌زراعی، گیاهی و آبزیان وارد شد که رقم بسیار بالایی است.

وی یادآور شد: تلاش شده است تا با رفتن به سمت کشت‌های متراکم مانند تولیدات گلخانه‌ای، کمبود آب جبران در بخش کشاورزی تا حدودی جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این مقدار، تقاضای ۲۰۰ هکتار احداث گلخانه از سوی مردم استان ارسال شده است که می‌تواند جهش قابل توجهی را در تولیدات گلخانه‌ای رقم بزند.

وی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان این است که تولیدات گندم را خریداری کند و تلاش بر این است که با وجود تولیدات بخش زراعی، خرید تضمینی در دستور کار قرار بگیرد.

ابراهیمی اضافه کرد: برای هرکدام از شهرستان‌ها، سهمیه‌ای برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده که تاکنون، ۸۰۰۰ تن  گندم به‌صورت تضمینی خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

توسعه کشاورزی در شرایط کم‌آبی توصیه نمی‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه یکی از نتایج خشکسالی، گسترش آفات است، افزود: تلاش می‌شود خسارت واردشده به کشاورزان، از طریق پایش و ارزیابی به حداقل برسد که تاکنون گزارشی در بحث آفات و بیماری‌ها، دریافت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های بروجن، شهرکرد و خانمیرزا با بحران جدی آب مواجه هستند، توسعه کشاورزی در شرایط حاضر در این مناطق در اولویت نبوده و هدف اصلی حفظ شرایط موجود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: ۲۸ طرح تامین و انتقال آب برای توسعه کشاورزی در این شهرستان‌ها درنظر گرفته شده است و در دشت‌هایی از استان که با کمبود آب مواجه هستند باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کرد.

ابراهیمی گفت: به ازای هر هکتار گلخانه برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد می‌شود و برای احداث هر هکتار گلخانه هشت میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

متولیان دام‌های مازاد را خریداری کنند

وی با اشاره به تولیدات دامی در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: باتوجه به کمبود بارش‌ها و وابستگی دام‌ها به مراتع، تولیدات دامی کاهش داشته و تلاش شده است تا خسارت واردشده به دامداران جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: میزان ۴۵۰۰ تن نهاده دامی صرفا برای دام‌های بومی و سنتی تحویل کارخانه‌های دام در استان شده است.

ابراهیمی گفت: در شرایط خشکسالی سیاست اصلی دامداران این است که دام‌های مازاد خود را به فروش برسانند، دولت نیز باید برای خرید تضمینی دام اقدام کند و متولیان شرکت‌های پشتیبانی دام کشور و استان، دام مازاد را خریداری کنند.

وی میزان دام مازاد استان را ۲۰۰ هزار راس عنوان و بیان کرد: در صورت خرید این رقم، مشکلات دامداران حل خواهند شد، به‌علاوه قرار بر این بود که قیمت شیر ۶۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند که این امر انجام نشد و در نتیجه خسارت زیادی را دامداران متحمل شدند.

کشت گل گلایول در شش هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

در ادامه این بازدید حمید گلوی‌زاده- مدیرعامل شرکت زرین‌گل زاگرس با بیان اینکه خاستگاه گل گلایول در آفریقا و اوراسیا است، اظهار کرد: کشت این گل، تنوع تولیدات را در استان افزایش می‌دهد.

وی سطح زیر کشت گل گلایول را در چهارمحال و بختیاری شش هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: برای این وسعت زمین، مبلغ سه و نیم میلیارد تومان هزینه صرف شده است، هر هکتار، ۳۰۰ شاخه گل تولید می‌کند و روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار شاخه گل در این مزرعه تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به ازای تولید هر شاخه‌گل، ۲۰۰۰ تومان هزینه صرف شده است، بیان کرد: فروش هر شاخه‌ گل گلایول در بازار بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است و این گل، ۷۰ درصد بازدهی سرمایه دارد.

گلوی‌زاده با اشاره به صادرات گل گلایول، گفت: محصولات این مزرعه برای شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد ارسال می‌شود و صادرات به کشورهای خارجی در حال حاضر و با وجود تحریم‌ها تنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس خلاصه می‌شود.

مدیرعامل شرکت زرین‌گل زاگرس در پایان گفت: این مزرعه به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ۱۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *