وجود بیش از ۶۰ کانون حریق در جنگل‌های خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: هیچ تناسبی میان امکانات در دسترس و میزان نیاز استان خوزستان به امکانات برای مبازره با حریق در جنگل‌ها و مراتع وجود ندارد اما تلاش شده که از امکانات در بخش‌های کاربردی استفاده شود.

سید محمدتقی سجادی در نشست خبری که امروز (۱۲ تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سه محور تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اقداماتی در اداره‌کل منابع طبیعی استان خوزستان اجرایی خواهیم کرد و در ذیل این سه محور، ۱۴ برنامه تعریف‌شده داریم که برای اجرای آن‌ها تلاش خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه خوزستان به نوعی شامل همه ظرفیت‌های اقلیمی و اکوسیستمی در حوزه منابع طبیعی است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان خوزستان، زیرساخت‌هایی در اختیار داریم تا بتوانیم برنامه‌هایی را در چارچوب اهداف کلان منابع طبیعی اجرایی کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: وجود بیش از ۹۸۰ هزار هکتار جنگل بلوط در کوه‌های زاگرس در شمال خوزستان، بیانگر آن است که خوزستان از بسیاری از استان‌هایی که جنگلی تلقی می‌شوند، جنگلی‌تر است و باید در راستای حفظ و حراست از این ذخایر خدادادی تلاش کرد.

سجادی عنوان کرد: وقتی صحبت از بیابان می‌شود، یک محدوده لم‌یزرع و بی آب و علف به ذهن می‌آید اما در بیابان‌های خوزستان گونه‌های گیاهی بومی به صورت پراکنده وجود دارد که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای مباحث اقتصادی در بحث تولید و اشتغال هستند و باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.

وی افزود: بخشی از عرصه‌های بیابانی خوزستان به دلیل بی‌مهری انسان‌ها و بعضا شرایط اقلیمی، ناپایدار و تبدیل به کانون‌های تولید گرد و غبار شده است که باید این روند تخریبی متوقف شود. هر چند از سال ۹۵ به بعد، در بخش زیادی از کانون‌های ریزگرد پوشش گیاهی ایجاد شده است اما باید تلاش کرد که این پوشش را در استان توسعه دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: کاشت ۲۵ هزار هکتار نهال در عرصه‌های ریزگرد و سایر اقدامات حفاظتی در طول این سال‌ها، از جمله اقدامات انجام‌شده برای حفظ خاک در عرصه‌های ریزگرد خوزستان بوده است. سطوحی که در کانون‌های گرد و خاک استان خوزستان، پوشش گیاهی داده شده یا توسط سایر اقدامات حفاظتی مهار شده‌اند، نه تنها در خاورمیانه بلکه در سطح جهان کم نظیر است.

سجادی با بیان اینکه فرهنگ منابع طبیعی در میان دوستداران محیط زیست و سایر آحاد جامعه باید ارتقا پیدا کند تا مشارکت همگانی در راستای اجرای برنامه‌های منابع طبیعی شکل بگیرد، گفت: خوشبختانه حساسیت مردم به منابع طبیعی زیاد شده است. افرادی در کشور هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی، پیگیر مسائل زیست محیطی هستند. آحاد جامعه نسبت به اتفاقات پیرامونی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی بدون هیچ چشم‌داشتی واکنش نشان می‌دهند.

وی با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در خوزستان تصریح کرد: اکنون در ابتدای فصل حریق هستیم. از اواسط اردیبهشت‌ماه تا اواخر مهرماه، شرایط برای حریق در خوزستان مساعد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود: در برخی از روزها در عرصه‌های جنگلی، مراتع و پارک‌ها و جنگل‌های دست‌کاشت، بعضا تا هشت مورد حریق گزارش می‌شود. با این وجود، امسال آمار حریق‌ها از نظر سطح و موارد حریق در مقایسه با سال گذشته کمتر است و با شرایط مطلوب‌تری مواجه هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای کاهش وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع خوزستان گفت: بیش از ۶۰ نقطه در استان خوزستان به عنوان کانون‌های حریق با پتانسیل بالا در مناطق شمالی، شمال شرقی و شرق استان شناسایی شده است. در این راستا با جوامع محلی قراردادهای خردی با عنوان “دیده‌بان حریق” منعقد شده است تا نسبت به اطلاع‌رسانی حریق‌ها اقدام و با امکانات حداقلی خود، با حریق مبارزه کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان تصریح کرد: اینکه دولت بتواند با امکانات خود همه آتش‌سوزی‌ها را در عرصه‌های منابع طبیعی مهار کند، یک بلوف است. در این زمینه باید تشکل‌ها فعال شوند و خیرین نیز ورود کنند و اقلامی برای اطفای حریق تامین کنند و در اختیار اشخاص و انجمن‌هایی قرار دهند که در زمینه مبارزه با حریق فعال هستند.

سجادی گفت: از ابتدای امسال تا پایان خردادماه، ۳۵ مورد حریق در سطح ۲۴۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی رخ داده است.

وی افزود: برخی اشخاص به صورت غیر فنی، مسائل مربوط به محیط زیست را مطرح می‌کنند که صحیح نیست. اعداد و ارقام باید منطق داشته باشند و با واقعیت همخوانی داشته باشند. ما هیچ انگیزه‌ای برای بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی اعداد نداریم و هر آنچه که واقعی باشد را عنوان می‌کنیم زیرا خوشبختانه بسیاری از حریق‌ها به شکلی است که اگر بهار خوبی داشته باشیم شاهد بازگشت عرصه‌ها خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از حریق‌ها در خوزستان عوامل انسانی دارند، گفت: تعداد زیادی از عوامل که در حریق‌های خوزستان نقش داشته‌اند، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

سجادی تصریح کرد: اصلا هیچ تناسبی میان امکانات در دسترس و میزان نیاز استان خوزستان به امکانات برای مبازره با حریق در جنگل‌ها و مراتع وجود ندارد اما تلاش شده که از امکانات در بخش‌های کاربردی استفاده شود. تنها حدود ۸۰ دمنده در خوزستان وجود دارد و این مساله در حالی است که در خوزستان ممکن است در یک روز ۸ یا ۹ مورد حریق جنگل‌ها و مراتع رخ دهد.

وی در خصوص زمین‌خواری در خوزستان نیز گفت: از نظر حقوقی چیزی تحت عنوان زمین‌خواری یا کوه‌خواری در حوزه منابع طبیعی نداریم و از نظر ادبیات حقوقی هر جایی که از اراضی ملی به صورت شخصی بهره‌برداری شود، می‌گوییم که تصرف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه با اشخاصی که به دنبال تصرف اراضی ملی هستند به صورت جدی برخورد خواهیم کرد، افزود: برخورد با زمین‌خوار کار آسانی نیست و با افرادی که تعمدا و به صورت برنامه‌ریزی شده، زمین‌خواری می‌کنند با اشد مجازات برخورد خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *