۹۲ درصد اصفهان درگیر خشکسالی/ گردوغبار تابستان امسال بحرانی نیست

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به تشدید گردوخاک از اواخر خرداد و تیرماه گفت: گردوغبار امسال بحرانی نیست زیرا سرعت وزش بادهای شرقی در منطقه شدید نخواهد بود.

نوید حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پدیده گردوخاک هر سال در فصول گرم به ویژه ماه‌های خرداد و تیر به علت تغییر الگوهای جوی و افزایش سرعت بادهای شرقی و شمال شرقی، در مناطق شرق، مرکز و شمال استان اصفهان رخ می‌دهد که به طور عمده مناطق مرکزی استان را درگیر می‌کند.

او با این توضیح که شدت وقوع پدیده گرد و خاک به دو عامل رطوبت خاک و سرعت باد در منطقه بستگی دارد، افزود: عامل باد در وقوع گرد و خاک بسیار مهم است زیرا هر قدر سرعت باد بیشتر باشد وقوع این پدیده شدیدتر خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ابراز داشت: به رغم آنکه اصفهان امسال با کم بارشی رو به رو بوده و شرایط خشکسالی شدت یافته است، بررسی آخرین الگوها نشان می‌دهد که هفته‌های پیش رو سرعت وزش بادهای شرقی و شمالی در استان شدید و بحرانی نیست و به این ترتیب امسال وقوع گرد و خاک‌ها نرمال پیش‌بینی می‌شود، با وجود این اگر الگوهای جوی تغییر یابند و شرایط بحرانی شود هواشناسی هشدار صادر خواهد کرد.

حاجی بابایی با بیان اینکه پدیده گرد و خاک از اواخر ماه خرداد و ابتدای تیر شدت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امسال شرایط گردوخاک بحرانی نیست و انتظار داریم یک سال نرمال و طبیعی باشد زیرا سرعت باد در منطقه ما خیلی شدید نخواهد بود.

عمده مساحت اصفهان دچار خشکسالی هیدرولوژیک

او با بیان اینکه عمده مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی هیدرولوژیک است، گفت: این نوع خشکسالی بیشترین شدت را در منطقه ما دارد زیرا سال آبی کنونی به علت اینکه بارش مناسبی در سرچشمه‌های زاینده رود و غرب استان اصفهان رخ نداد، شدت این پدیده بیشتر شد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با بیان اینکه شدت خشکسالی در بخش‌های مرکزی استان بالا است، اضافه کرد: بررسی‌ها در دوره یک ساله نشان می‌دهد بیش از ۹۲ درصد استان اصفهان اکنون درگیر خشکسالی است که متأسفانه اثرات آن بر منطقه ما محسوس است؛ همچنین مطالعات در یک دوره ۱۰ ساله تا پایان اردیبهشت سال جاری حاکی است که ۸۰ درصد از مساحت استان دچار خشکسالی کم تا شدید است‌.

حاجی بابایی اظهار داشت: اصفهان امسال به استقبال یک تابستان زودرس رفت و زمان شکل گیری و تقویت الگوهای تابستانه در سال جاری زودتر از موعد بود و این سبب شد در بیشتر مناطق استان افزایش دمای فراتر از نرمال بین ۲ تا چهار درجه سانتیگراد را شاهد باشیم.

افت و خیز گرما در تابستان

او افزود: با این حال الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد پس از خردادماه، در ماه‌های آینده دما تعدیل خواهد یافت و ماه تیر بین یک تا ۲ درجه دما بالاتر از نرمال خواهد بود و از این رو اصفهان گرمای آزاردهنده خرداد را در تیر تجربه نخواهد کرد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: گرمای تابستان امسال مستمر نخواهد بود و افزایش دما یکسره اتفاق نخواهد افتاد و می‌توان گفت گرما در تابستان پیش رو افت و خیز دارد.

حاجی بابایی همچنین از افزایش دما بین دو تا ۴ درجه سانتی‌گراد از فردا شنبه خبر داد و گفت: دمای هوا در هفته آخر خرداد ماه افزایش محسوس خواهد داشت اما گرما تداوم نخواهد داشت و مجدد در ابتدای تیر کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *