زلزله ۵.۵ ریشتری سنخواست خراسان شمالی را لرزاند/ ۱۴ نفر مصدوم شدند

لزله به بزرگی ۵.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه سنخواست شهرستان جاجرم در جنوب بجنورد مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند.

سه زمین لرزه از این زمین لرزه ها ۵,۵، ۵.۴ و ۴.۲ دهم ریشتر قدرت داشته‌اند.

به گفته محققان، بر اساس شواهد تاریخی منطقه سنخواست استان خراسان شمالی پتانسیل لرزه‌خیزی دارد.

وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در سنخواست

این زمین لرزه ۵.۵ ریشتری در ساعت ۰۳:۳۴:۵۵ با طول جغرافیایی: ۵۶,۷۳ و عرض جغرافیایی: ۳۷.۱۹ در ۱۶ کیلومتری رخ داد که بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و شهرهای همجوار را نیز لرزاند.

اعزام گروه های ارزیاب به منطقه برای بررسی خسارت های زلزله سنخواست

در پی وقوع این زمین لرزه، مدیر کل بحران استانداری خراسان شمالی از اعزام گروه های ارزیاب به منطقه برای بررسی خسارت های زلزله سنخواست خبر داد.

اعزام تیم‌های هلال احمر به مناطق زلزله زده خراسان شمالی

مدیر کل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی نیز با اشاره به وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در سنخواست در ساعت ۳:۳۴ گفت: هشت تیم هلال احمر به منطقه برای امدادرسانی اعزام شده است.

محبان  اظهارکرد: پنج تیم هلال احمر مربوط به منطقه بوده و سه تیم نیز از مرکز استان اعزام شده اند.

وی افزود: طی بررسی های صورت گرفته خسارت ها به صورت ترک خوردگی دیوار و شکستن شیشه بوده است از سوی دیگر بر اثر این زمین لرزه خسارت جانی نیز وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: امدادرسان های هلال احمر تقریبا ارزیابی های خود را انجام داده و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی در منطقه وجود نداشته است.

وقوع زمین لرزه ای دیگری به بزرگی ۵.۴ ریشتر در سنخواست

این زمین لرزه در ساعت ۵:۲۴ دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری به وقوع پیوست.

ترس از وقوع زلزله مردم سنخواست را به خیابان ها کشاند

در پی وقوع زلزله های مداوم در منطقه، ترس از زلزله مردم شهر سنخواست در شهرستان جاجرم را به خیابان ها کشاند.

همچینن برخی اهالی اقدام به برپایی چادر در خیابان ها و کوچه ها کردند.

طبق گفته مسئولان زلزله سنخواست خیارت جانی نداشته و خسارت ها به صورت ترک خوردگی دیوار و شکستگی شیشه ها بوده است.

خسارت و تخریب منازل در روستاهای دهستان بالادشت، شورک و قزل‌حصار در خراسان شمالی

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی از خسارت زمین‌لرزه‌های بامداد امروز به روستاهای دهستان بالادشت گرمه به‌ویژه شورک و قزل‌حصار خبر داد.

علی نظری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیشترین خسارت زمین‌لرزه بامداد امروز در دهستان بالادشت شهرستان گرمه گزارش شده چنانکه تاکنون ۳۵ منزل غیرقابل سکونت در این منطقه شناسایی شده است.

وی افزود: یک خانم از اهالی این منطقه نیز مصدوم شده که در بیمارستان بستری و حال عمومی او خوب است.

نظری ادامه داد: وقوع این زمین لرزه‌ها در جاجرم نیز موجب ترک‌خوردگی منازل، تلف شدن ۵ گوسفند و تخریب یک دامداری شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون اعضای ستاد بحران در روستای شورک دهستان بالادشت حضور دارند و جلسه عملیاتی تشکیل شده است، افزود: هلال احمر و ستاد بحران سیار در منطقه حضور دارند و در حال خدمات‌رسانی هستند.

نظری ادامه داد: یک نانوایی در روستای قرل حصار تخریب شده و برای مردم این منطقه نان تامین و توزیع شده است.

افزایش مصدومان زلزله سنخواست به ۱۴ تن

رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر از افزایش تعداد مصدومان زلزله خراسان شمالی به ۱۴ تن خبر داد.

مهدی ولیپور در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: درپی وقوع زلزله در سنخواست استان خراسان شمالی تیم های امدادی هلال‌احمر بلافاصله برای ارزیابی و امدادرسانی اعزام شدند که این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تاکنون تعداد مصدومان این زلزله به ۱۴ نفر رسیده که بنا بر اعلام مرکز EOC وزارت بهداشت ۱۳ نفر به علت ترس و یک نفر هم بر اثر ریزش آوار دچار مصدومیت شده است.

ولیپور با بیان اینکه ۳۰ دستگاه چادر امدادی در روستای شورک توزیع شده است، گفت: همچنین ۱۲۰ تخته موکت، ۲۴۰ تخته پتو و ۱۶۰۰ قوطی کنسروجات و ۱۳۵ دستگاه چادر هم برای تقویت انبار امدادی به کانون زلزله ارسال شده است.

تیم‌های هلال‌احمر به منطقه اعزام شده اند و اقلام اضطراری از جمله چادر، پتو، موکت و … به مناطق زلزله زده گرمه و جاجرم ارسال شده است. 

ولیپور با بیان اینکه تاکنون ۳۱ شهر و روستا در سه شهرستان جاجرم، بجنورد و گرمه ارزیابی شدند، گفت: هفت روستا از توابع گرمه شامل روستاهای قزل الحصار بالا و پایین، برزنه، شورک، کرکی، چهارچوب و مشما خسارت های جزیی داشته‌اند. بیشترین خسارت و آسیب دیدگی نیز در ۱۴ واحد مسکونی در روستای شورک بوده است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بر اساس اعلام امدادگران اورژانس این زلزله تاکنون سه مصدوم داشته است، گفت: این افراد بر اثر ترس دچار مصدومیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۱ تیم عملیاتی و یک فروند بالگرد امدادی برای ارزیابی به مناطق متاثر از زمین لرزه اعزام شده‌اند، گفت: اقلام امدادی هم به محل حادثه ارسال شده است.

علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این باره به ایسنا گفت: بر اساس گزارش اداره کل مدیریت بحران استان خراسان شمالی، زمین لرزه ۵.۵ ریشتری شهرستان جاجرم حوالی سنخواست تا لحظه گزارش موجب ترس و وحشت مردم، تخریب و ترک خوردگی دیوار و شکستگی شیشه برخی از منازل مسکونی در سه بخش سنخواست، شوقان و سملقان شده است.

وی ادامه داد: در این حادثه ۱۲ شهر با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۳۱۱ آبادی با حدود ۱۷۰ هزار نفر جمعیت تحت تأثیر بوده اند و در حال حاضر کلیه تیم های امدادی، درمانی و خدماتی در آماده باش و در مناطق تحت تأثیر مستقر هستند.

سنخواست از بامداد امروز روی خط زلزله

دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص گسل‌های این منطقه گفت: گسل “کرف” با طول تقریبی ۳۵ کیلومتر در مجاورت رومرکز زلزله امروز سنخواست استان خراسان شمالی امتداد دارد و احتمالا جنبایی این گسل موجب رخداد زلزله ۵.۵ این منطقه شده است.

وی با اشاره به لرزه‌خیز بودن این منطقه، خاطر نشان کرد: بررسی زلزله‌های تاریخی این منطقه نشان می‌دهد که از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون زلزله‌های تاریخی تا ۱۰۰ کیلومتری اطراف این منطقه رخ داده‌، ضمن آنکه زمینلرزه‌های ۱۵ سال اخیر نیز معرف میزان لرزه‌خیز بودن منطقه است.

بیت‌اللهی ادامه داد: بر این اساس تعداد ۱۱۶۲ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز این زلزله از سال ۲۰۰۶ تا زمان وقوع زلزله امروز به مدت ۱۵ سال به ثبت رسیده است که از این تعداد ۳ زلزله با بزرگی ۵ و بالاتر و ۴۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و مابقی زمینلرزه‌های کوچکتر از ۴ بوده است.

/ایسنا

زلزله ۵.۵ ریشتری سنخواست خراسان شمالی را لرزاند

زلزله ۵.۵ ریشتری سنخواست خراسان شمالی را لرزاند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *