خشکسالی کشت برنج در خراسان شمالی را به یک سوم کاهش داد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : به دلیل کاهش ۵۴ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری و نفوذ خشکسالی، اراضی زیر کشت برنج در این استان به یک سوم سنوات گذشته کاهش یافت.

پژمان شهابی روز دوشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمار رسمی در سنوات گذشته ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان خراسان شمالی زیر کشت برنج قرار داشت که در سال زراعی جاری سطح زیر کشت این محصول آب بر به ۷۵۰ هکتار کاهش یافت.
وی اضافه کرد : در سال زراعی جاری کشت برنج صرفا در روستاهای شیرین دره و محمد آباد شهرستان مانه و سملقان در غرب استان خراسان شمالی که در پایین دست سد شیرین دره واقع شدند و از لحاظ تامین آب برای کشت برنج مشکل کمتری دارند، انجام می شود.
معاون جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی به کشاورزان برنجکار سایر مناطق استان توصیه کرد تا به دلیل کم آبی از کشت برنج خودداری کنند.
کشت برنج محصول دوم کشاورزان استان خراسان شمالی محسوب می شود که پس از برداشت گندم در خردادماه، به تدریج از اول تیرماه در برخی اراضی کشاورزان از جمله بجنورد کشت می شود.
در حالی کشاورزان استان خراسان شمالی در سال زراعی جاری همچنان اصرار به کشت برنج به عنوان آب ترین محصول کشاورزی  دارند که طبق گزارش سازمان هواشناسی در نیمه نخست سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان بارش باران حدود ۵۴ درصد کاهش یافت و میزان آبگیری سد ها نیز در همین مدت ۴۵ درصد کمتر شد و ۵۹ درصد از پهنه این استان در وضعیت خشکسالی شدید تا خفیف قرار دارند.
علاوه بر آن براساس مصوبه سال ۱۳۹۷ هیات وزیران به دلیل کم آبی کشت محصول برنج از سال ۱۴۰۰ باید در استان های کم آـب از جمله خراسان شمالی ممنوع شود.

لوبیا و یونجه  جایگزین کشت برنج

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشاورزان لوبیا قرمز را جایگزین برنج کنند اظهار داشت: این محصول در صورت کشت اصولی در هر هکتار چهار تن محصول می دهد که بازدهی بیشتری از لحاظ اقتصادی و تولیدی برای کشاورزان خواهد داشت.
شهابی افزود: به کشاورزان توصیه می کنیم میزان بذر لوبیا را از ۴۰ تن به ۸۰ تن افزایش دهند، به تغذیه، مبارزه با علف هرز و آبیاری منظم نیز توجه جدی کنند، با توجه به افزایش قیمت حبوبات کشت این محصول نیز درآمد خوبی برای بهره برداران خواهد داشت.

وی اظهار داشت: کشت لوبیا علاوه بر هزینه پایین و درآمد بیشتر برای کشاورزان، از لحاظ نگهداشت خاک نیز ساختمان آن را حفظ خواهد کرد و برای سنوات آینده کشت محصول را آسان تر می کند.
شهابی  یونجه کاری را دیگر محصول جایگزین برنج در خراسان شمالی اعلام کرد و اظهارداشت : اگر یونجه به صورت مکانیزه کشت شود به دلیل برداشت محصول در چند نوبت درآمد  زایی بیشتری نیز برای کشاورزان به همراه دارد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، کشت برنج در ۳۰ روستا و در ۸۰۰ قطعه زمین انجام می شود و بیشترین میزان کشت این محصول در شهرستان مانه و سملقان انجام می شود که ارقان این محصول سدری دم سیاه، سنگ طارم، طارم هاشمی و طارم دم سیاه است.
به طور میانگین از هر هکتار شالیزار خراسان شمالی چهار هزار و ۷۰۰ کیلوگرم شلتوک برداشت می شود  که ۶۰ درصد آن به برنج تشکیل می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *