خشکسالی باعث کاهش چشمگیر تولید لبنیات میان عشایر خراسان رضوی شده است

مدیر کل امور عشایر خراسان‌رضوی گفت: امسال در خراسان‌رضوی حدود ۸۰ میلی‌متر کسری بارندگی داشته‌ایم و هر یک میلی‌متر بارندگی نیز معادل با یک کیلو بازدهی علوفه است. با توجه به کاهش بارندگی‌ها و مقدار هر میلی‌متر بارندگی با بازدهی علوفه، با کسری ۱۲۸ هزار تن علوفه مواجه شده‌ایم. این مساله موجب کاهش تولید لبنیات عشایر استان شده است.

محمد نبوی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اثرات خشکسالی و کمبود بارندگی بر تولیدات عشایر استان اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها و وقوع خشکسالی، زراعت و فعالیت عشایر را بسیار مختل کرده و روند فعالیت آن‌ها را تغییر داده است. امسال در خراسان‌رضوی حدود ۸۰ میلی‌متر کسری بارندگی داشته‌ایم و هر یک میلی‌متر بارندگی نیز معادل با یک کیلو بازدهی علوفه است. یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مراتع تحت اختیار عشایر است که با توجه به کاهش بارندگی‌ها و مقدار هر میلی‌متر بارندگی با بازدهی علوفه،  با کسری ۱۲۸ هزار تن علوفه مواجه شده‌ایم.

۶ درصد تولید گوشت قرمز کشور متعلق به عشایر خراسان رضوی است

وی با اشاره به تولید گوشت قرمز از طریق عشایر افزود: تولید گوشت قرمز توسط عشایر در ایران چیزی حدود ۲۰۰ هزار تن است که از این آمار ۶ درصد متعلق به عشایر خراسان رضوی است. البته این نکته حائز اهمیت است که ما از لحاظ جمعیت و تعداد خانواده عشایر در استان از آمار کمی برخوردار هستیم و بیشتر عشایر حاضر در ایران در غرب کشور ساکن هستند و تنها ۲.۹ درصد از عشایر کشور در خراسان‌رضوی ساکن هستند، با این حال عشایر خراسان رضوی بنا به دلایل و راهکارهای علمی دو برابر ظرفیت  گوشت قرمز تولید می‌کند، یعنی عشایر استان به جای تولید ۶۰۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۲ هزار تن تولید می‌کنند.

بارندگی های اخیر تنها ۵ درصد در بهبود شرایط موثر است

مدیر کل امور عشایر خراسان‌رضوی در ارتباط با تاثیرگذاری بارندگی‌های اخیر توضیح داد: وقوع خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها بر قنوات، گیاهان ریشه‌ای مانند درختچه‌ها  و گیاهان یک‌ساله  تاثیرگذار است. بارندگی‌های اخیر نیز تاثیری در چشمه‌ها، قنوات و درختچه‌ها ندارد ولی در گیاهان‌ یک‌ساله تاثیرگذار است اما باز هم تاثیرگذاری آنچنانی ندارد و تنها ۵ درصد در بهبود شرایط موثر است.

نبوی‌فرد همچنین با اشاره به اینکه ما در کل کشور با مشکل خشکسالی مواجه هستیم، گفت: ما باید خود را با اقلیم خشک وقف دهیم و خوشبختانه در خراسان رضوی این اتفاق افتاده است. طی سال‌های اخیر ما برنامه‌ای را عملی کرده‌ایم به نام ” ضریب تبدیل”، یعنی میزان علوفه‌ای که دام مصرف می‌کند تا یک کیلوگرم چاق‌تر شود، ولی ما موفق شده‌ایم برای اولین بار در سطح کشور در خراسان رضوی این رقم را از یک کیلوگرم به ۶ کیلوگرم  برسانیم. این طرح برای تمام دامداران در سطح کشور، چه عشایری چه غیرعشایری قابل و لازم ‌الاجرا است. باید در خصوص بهبود طرح ضریب تبدیل و افزایش تولید عمودی، روند علمی و کیفی را در پیش گرفته و گوشت بیشتر با علوفه کمتر تولید کنیم.

خرید ۱۰۰ هزار راس دام خراسان رضوی توسط شرکت پشتیبانی امور دام 

وی همچنین از خرید یک میلیون راس دام از عشایر کشور خبر داد و گفت: از این یک میلیون سهیمه خراسان رضوی ۱۰۰ هزار راس است و این مقدار راس به زودی توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود.

مدیر کل امور عشایر خراسان‌رضوی در خصوص کاهش تولید لبنیات از طریق عشایر در اثر کاهش بارش‌ها و خشکسالی خاطرنشان کرد: امسال تولید لبنیات بسیار کاهش پیدا کرده است و دلیل اصلی آن کم‌آبی و خشکسالی‌ است. ما در چنین مواقعی اصطلاحا می‌گوییم بره‌ها شیر سوز می‌شوند، یعنی شیر مادر آنقدر کم می‌شود که حتی نمی‌تواند به بره خود شیر دهد، تولید لبنیات که دیگر جای خود دارد. این اتفاق تنها در استان ما  رخ نداده است بلکه از ۳۱ استان در کشور ۲۹ استان در خشکسالی به سر می‌برند و این شرایط  در اکثر نقاط حاکم است.

نبوی‌فرد با اشاره به کرونا و میزان خساراتی که به عشایر وارد کرده است، گفت : عشایر چون در دسترس روستاها و شهرها نبودند، به صورت خودکار پروتکل‌ها را رعایت کرده و از ویروس کرونا و حاشیه‌ های آن دور بودند. خوشبختانه ما حداقل آلودگی را در جامعه عشایری خراسان داشته و هیچ تلفاتی در اثر کرونا نداشته‎‌ایم.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *