خانه » خبر » برنامه های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا ، نیروگاه ها از مازوت استفاده نخواهند کرد

برنامه های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا ، نیروگاه ها از مازوت استفاده نخواهند کرد

شهردار تهران گفت:برنامه ای برای ساخت دو هزار واگن مترو داریم که از این تعداد،هزار واگن آن سهم تهران است.
اکنون زمستان تهران برای تهرانی ها با رنگ باختن هوا خودنمایی می کند، دیگر کوهی دیده نمی شود که به سیاق گذشته از زمستان بگوییم. حالا به جای برف بازی با کودکانمان در خیابان های شهر باید بساط سرگرمی آنان را در پستویی از خانه فراهم کنیم، چون توصیه شده که از بردن کودکان و سالمندان به فضای باز جلوگیری کنیم.
چه بر سر تهران آمده و چه شده که این همه خاطرات زمستانی جای خود را به غبار آلودگی داده است؟ چه کسی مقصر این وضعیت تهران است؟ خودروهای تک سرنشین، سرمای هوا که وارونگی ایجاد می کند یا کارخانجات شن و ماسه اطراف تهران؟ تا چه زمانی باید دست به دامان باد و باران شویم تا دمی هوای تازه فرو بریم؟
استانداری تهران راه سالم کردن هوای پایتخت را در عدم فعالیت کارخانجات شن و ماسه اطراف تهران دیده ، در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران که ماه گذشته به ریاست معاون استاندار تهران برگزار شد، تصمیماتی برای کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شد که قابل توجه است.
تعلیق فروش طرح ترافیک روزانه توسط شهرداری تا تعطیلی زنگ ورزش مدارس تهران از جمله این تصمیم ها بود که چندی بعد با کاهش مقطعی آلاینده های هوا متوقف شد.
اما آیا اتخاذ این تصمیم های مقطعی راهکار کاهش آلودگی هوای تهران در روزها و سال های پیش رو است؟ آیا شناخت مهمترین منابع آلوده کننده هوای تهران و جلوگیری از انتشار آن ها منطقی تر به نظر نمی رسد؟
محمد علی نجفی شهردار تهران با اشاره به آغاز فصل زمستان و آلودگی هوای تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صحبت هایی با وزارت نیرو و نفت داشتیم که نیروگاه اطراف تهران در فصل زمستان امسال به هیچ عنوان از مازوت استفاده نکنند چرا که درصدی از آلودگی هوای تهران مربوط به همین نیروگاه است که از گازسوز به مازوت سوز تبدیل شده است.
وی افزود: قول هایی را وزیر نفت داده که از نظر تامین گاز در اطراف تهران با مشکلی مواجه نشویم.
نجفی در مورد تردد وسایل نقلیه در شب به خصوص کامیون ها گفت:بخش عمده ای از آلودگی هوای تهران به خصوص در فصل های پاییز و زمستان مربوط به کامیون ها است که باید برای حل این مشکل راه حلی را پیدا کنیم.
وی در رابطه با برقی کردن اتوبوس ها و موتور سیکلت ها اظهار کرد: بحث برقی کردن اتوبوس ها و موتور سیکلت ها که در دراز مدت صورت گرفته بود شاید امسال به نتیجه برسد.
شهردار تهران با بیان اینکه مشکل اصلی اجرای هر دو طرح منابع مالی است، گفت: اگر بتوانیم وام های ارزان قیمت با پرداخت مابه التفاوت سود بانکی را از طریق دولت اجرایی کنیم،بخشی از مشکل برطرف می شود.
وی با بیان اینکه باید یارانه ای هم برای موتورسیکلت های برقی ارائه بدهیم، ادامه داد:موتورسیکلت معمولی حداکثر دو میلیون تومان قیمت دارد در صورتی که موتور سیکلت برقی بانرخ حدود ۱۰ میلیون تومان است باید این قیمت را تاحدودی کاهش بدهیم.
وی افزود: طی دو هفته آینده جلساتی را با شرکت های ساخت موتور سیکلت در رابطه با موضوع تغییر خط تولید موتور سیکلت از بنزینی و گازی به برقی تشکیل خواهیم داد.
نجفی با اشاره به تامین منابع مالی با کمک دولت گفت: اگر بتوانیم منابع ریالی و ارزی را از طریق فاینانس خارجی تامین کنیم می توانیم این طرح ها را اجرا کنیم.
شهردار تهران بابیان اینکه برنامه ای برای ساخت دوهزار واگن مترو داریم،اظهار کرد: از این دو هزار واگن مترو، هزار واگن آن سهم تهران است،برای این مورد مناقصه بین المللی انجام شده که تا اوایل آبان ماه تکلیف مناقصه مشخص واگر شرکت های بین المللی برنده این مناقصه شوند شرکت های داخلی هم همکاری خواهند داشت،که امیدواریم تا پایان سال چند واگن به مترو تهران اضافه شود.
شهردارآنلاین

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

idman96

ما را در کانال تلگرامییمان دنبال کنید

ورود به کانال
خروج